سبزی ترش واش

مرکز اصلی تولید و توزیع و خرید و فروش سبزی ترش واش

سبزی ترش واش

مرکز اصلی تولید و توزیع و خرید و فروش سبزی ترش واش

سبزی ترش واش

سبزی ترش واش یکی از سبزیجات بسیار لذیذ و محلی گیلان و شمال ایران می باشد که برای درست کردن غورابه و یا ترش واش قاتق و یا خورشت ترش واش از آن استفاده می شود.

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

تاثیر توبکتومی بر روابط جنسی رابطه جنسی سالم می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی، روانی و احساسی افراد داشته باشد. در این مقاله، ما به بررسی فواید رابطه جنسی سالم می‌پردازیم و توضیحات مفصلی در مورد هر بخش ارائه می‌دهیم تا خوانندگان اطلاعاتی جامع و کاربردی در این زمینه کسب کنند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به سکس تراپیست ، دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

بهبود سلامت قلبی و عروقی

بهبود سلامت قلبی و عروقی از طریق فعالیت جنسی یک موضوع مهم است که نیاز به درک عمیق‌تری دارد. رابطه جنسی به عنوان یک فعالیت فیزیکی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سیستم قلبی-عروقی داشته باشد. در اینجا، ما با جزئیات بیشتر و نکات کاربردی به این موضوع می‌پردازیم:

 1. افزایش جریان خون

هنگام فعالیت جنسی، ضربان قلب افزایش می‌یابد، که به نوبه خود، جریان خون را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد. این افزایش جریان خون به اندام‌ها و بافت‌ها می‌تواند به تغذیه بهتر سلول‌ها با اکسیژن و مواد مغذی کمک کند. بهبود جریان خون همچنین می‌تواند به حفظ سلامت عروق خونی و پیشگیری از تشکیل پلاک کمک کند، که عامل اصلی بیماری‌های قلبی است.

 2. کاهش فشار خون

فعالیت جنسی منظم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که ارگاسم می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالایی فشار خون) کمک کند. این کاهش فشار خون، به خصوص در افرادی که با استرس زیادی مواجه هستند، می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک کند.

 3. کاهش خطر بیماری قلبی

فعالیت جنسی منظم، به ویژه اگر با ارگاسم همراه باشد، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. این امر ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل از جمله کاهش استرس، بهبود جریان خون و تأثیرات مثبت بر فشار خون باشد.

 4. تقویت سلامت عروق

فعالیت جنسی منظم می‌تواند به تقویت سلامت عروق خونی کمک کند. بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می‌تواند به حفظ انعطاف‌پذیری عروق خونی کمک کند، که این امر برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف قلبی حیاتی است.

 نکات کاربردی برای بهره‌گیری از فواید سلامت قلبی و عروقی

– فعالیت جنسی منظم: حفظ یک روابط جنسی سالم و منظم می‌تواند به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم برای بهبود سلامت قلبی-عروقی در نظر گرفته شود. – کاهش استرس: استرس می‌تواند بر سلامت قلبی-عروقی تأثیر منفی داشته باشد. یافتن روش‌هایی برای کاهش استرس، مانند مدیتیشن یا ورزش، می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند. – تغذیه سالم: خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های کم چرب می‌تواند به حفظ سلامت عروق خونی و قلب کمک کند. – ورزش منظم: علاوه بر فعالیت جنسی، انجام تمرینات قلبی منظم می‌تواند به بهبود سلامت قلبی-عروقی کمک کند. مهم است که همیشه در مورد هر گونه تغییر قابل توجه در سبک زندگی یا فعالیت جنسی خود با پزشک مشورت کنید، به ویژه اگر شرایط پزشکی خاصی دارید که ممکن است تحت تأثیر این تغییرات قرار گیرد.

کاهش استرس و اضطراب

کاهش استرس و اضطراب از طریق روابط جنسی سالم می‌تواند بخشی از یک برنامه مدیریت سلامت روان باشد. رابطه جنسی، به دلیل تأثیرات فیزیولوژیک و روانشناختی‌ای که بر بدن دارد، می‌تواند به عنوان یک ابزار مؤثر برای کاهش سطوح استرس و اضطراب عمل کند. در ادامه، به بررسی چگونگی این تأثیرات و ارائه نکات کاربردی برای استفاده بهینه از این فواید می‌پردازیم:

 تأثیر روابط جنسی بر استرس و اضطراب

1. ترشح هورمون‌های مثبت: هنگام فعالیت جنسی و به خصوص ارگاسم، بدن هورمون‌هایی نظیر اندورفین و اکسی‌توسین را آزاد می‌کند. این هورمون‌ها به‌عنوان مسکن‌های طبیعی عمل کرده و احساس آرامش و خوشحالی را افزایش می‌دهند، که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. 2. کاهش فشار خون: فعالیت جنسی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، که این امر به نوبه خود می‌تواند تأثیرات مثبتی بر کاهش استرس داشته باشد. 3. بهبود خواب: رابطه جنسی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، که خواب نقش مهمی در کاهش سطوح استرس و اضطراب دارد.

 نکات کاربردی برای کاهش استرس و اضطراب

– تعادل در فعالیت جنسی: همانطور که روابط جنسی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، مهم است که تعادلی بین فعالیت جنسی و سایر جنبه‌های زندگی حفظ شود تا از ایجاد استرس جدید جلوگیری شود. – ارتباط و صمیمیت: افزایش ارتباط عاطفی و صمیمیت در زمان روابط جنسی می‌تواند به افزایش تأثیرات مثبت آن بر کاهش استرس کمک کند. صحبت کردن با شریک زندگی در مورد احساسات و نیازهای خود می‌تواند به تقویت این پیوند کمک کند. – مدیتیشن و تن‌آرامی: ترکیب فعالیت‌های کاهنده استرس مانند مدیتیشن یا تن‌آرامی با فعالیت جنسی می‌تواند به افزایش تأثیرات مثبت آن بر روی کاهش استرس کمک کند. – ورزش منظم: ورزش منظم، علاوه بر فواید مستقیم بر سلامتی، می‌تواند به کاهش استرس و بهبود عملکرد جنسی کمک کند. – مشاوره و حمایت روانشناختی: در صورتی که استرس یا اضطراب به طور جدی بر روابط جنسی یا کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد، جستجوی حمایت حرفه‌ای از یک مشاور یا روانشناس می‌تواند مفید باشد. فعالیت جنسی سالم می‌تواند یک ابزار مؤثر برای کاهش استرس و اضطراب باشد، به ویژه وقتی که به عنوان بخشی از یک برنامه جامع برای مدیریت سلامت روان در نظر گرفته شود. توجه به ارتباط، صمیمیت، و تعادل در زندگی می‌تواند به افزایش این فواید کمک کند.

 بهبود خواب

بهبود خواب از طریق روابط جنسی سالم، یک موضوع با اهمیت است که تأثیرات مثبتی بر سلامتی کلی فرد دارد. خواب باکیفیت نه تنها برای تندرستی جسمی ضروری است بلکه بر سلامت روان، تمرکز، و کارایی روزمره نیز تأثیرگذار است. در این بخش، ما به بررسی چگونگی بهبود خواب از طریق فعالیت جنسی و ارائه نکات کاربردی برای استفاده از این فواید می‌پردازیم:

 تأثیر فعالیت جنسی بر خواب

1. آزادسازی هورمون‌ها: فعالیت جنسی و به خصوص ارگاسم می‌تواند به آزادسازی هورمون‌هایی مانند اکسی‌توسین و پرولاکتین منجر شود. این هورمون‌ها به ترویج احساس آرامش و خواب‌آلودگی کمک می‌کنند، که به فرد در داشتن خوابی عمیق‌تر و مرموزتر کمک می‌کند. 2. کاهش کورتیزول: فعالیت جنسی می‌تواند به کاهش سطح هورمون استرس، کورتیزول، کمک کند. کاهش استرس و اضطراب قبل از خواب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. 3. تقویت الگوی خواب: روابط جنسی منظم می‌تواند به تنظیم الگوی خواب کمک کند، به خصوص اگر در ساعات ثابتی از شب انجام شود. این می‌تواند به بدن کمک کند تا ریتم طبیعی خواب و بیداری خود را تنظیم کند.

 نکات کاربردی برای بهبود خواب

– زمان‌بندی فعالیت جنسی: انجام فعالیت جنسی قبل از خواب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. اما مهم است که زمان آن را طوری تنظیم کنید که با الگوی طبیعی خواب شما هماهنگ باشد. – ایجاد یک محیط آرام برای خواب: اتاق خواب باید فضایی آرام برای خواب باشد. استفاده از روشنایی ملایم، دمای اتاق مناسب، و وسایل راحتی می‌تواند به تقویت تأثیرات مثبت فعالیت جنسی بر خواب کمک کند. – کاهش استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب: توصیه می‌شود که حداقل یک ساعت قبل از خواب از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، و رایانه‌ها استفاده نشود. نور آبی صفحه نمایش می‌تواند تأثیر منفی بر هورمون خواب، ملاتونین، داشته باشد. – رژیم غذایی سالم و ورزش منظم: تغذیه مناسب و ورزش منظم نه تنها به سلامت کلی بدن کمک می‌کند بلکه به بهبود کیفیت خواب نیز مؤثر است. ورزش به ویژه می‌تواند به تقویت تأثیرات فعالیت جنسی بر خواب کمک کند. بهبود خواب از طریق روابط جنسی سالم، یک رویکرد مؤثر برای افزایش کیفیت زندگی است. ترکیب این فعالیت با یک سبک زندگی سالم و رعایت نکات کاربردی می‌تواند به تقویت سلامت جسمی و روانی، و در نتیجه، به داشتن خوابی بهتر کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق فعالیت جنسی سالم می‌تواند یکی از روش‌های طبیعی و مؤثر برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها باشد. سیستم ایمنی بدن مسئول مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها است، و تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت جنسی منظم می‌تواند به تقویت این سیستم کمک کند. در این بخش، به بررسی دقیق‌تر چگونگی این تأثیر و ارائه نکات کاربردی می‌پردازیم:

 تأثیر فعالیت جنسی بر سیستم ایمنی

1. افزایش سطح ایمونوگلوبولین A (IgA): تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت جنسی منظم می‌تواند به افزایش سطح ایمونوگلوبولین A در بدن منجر شود. IgA یک پادتن است که در مخاط‌های بدن مانند دهان، حلق، و بینی وجود دارد و به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.   پوزیشن رابطه جنسی در بارداریبیشتر بخوانید:پوزیشن‌ رابطه جنسی مناسب در دوران بارداری 2. کاهش استرس و تأثیر آن بر سیستم ایمنی: همانطور که قبلاً بیان شد، فعالیت جنسی به کاهش سطوح استرس و کورتیزول کمک می‌کند. استرس طولانی‌مدت می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر منفی گذاشته و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها را کاهش دهد. 3. بهبود خواب: خواب مناسب برای عملکرد مؤثر سیستم ایمنی ضروری است. فعالیت جنسی منظم می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، که به نوبه خود به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

 نکات کاربردی برای تقویت سیستم ایمنی

– حفظ یک روابط جنسی سالم و منظم: اطمینان از سالم و ایمن بودن روابط جنسی می‌تواند به حفظ سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. – تغذیه سالم و متعادل: مصرف غذاهای غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. – ورزش منظم: ورزش منظم به بهبود جریان خون و تقویت عمومی سیستم ایمنی کمک می‌کند. – کنترل استرس: یادگیری روش‌های مؤثر برای مدیریت استرس، مانند مدیتیشن، یوگا، یا تن‌آرامی، می‌تواند به حفظ یک سیستم ایمنی قوی کمک کند. – کافی بودن خواب: اطمینان از خواب کافی و باکیفیت شبانه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. تقویت سیستم ایمنی از طریق فعالیت جنسی سالم، به همراه یک سبک زندگی سالم شامل تغذیه مناسب، ورزش منظم، کنترل استرس، و خواب کافی، می‌تواند به بهبود مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک کند.

بهبود اعتماد به نفس و روابط

بهبود اعتماد به نفس و روابط از طریق فعالیت جنسی سالم نه تنها می‌تواند به تقویت پیوندهای عاطفی بین شرکای زندگی کمک کند بلکه در افزایش اعتماد به نفس فردی نیز نقش مؤثری دارد. روابط جنسی سالم مبتنی بر احترام متقابل، صمیمیت، و ارتباط باز، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روحیه و خودپذیری افراد داشته باشد. در این بخش، به بررسی چگونگی این تأثیرات و ارائه نکات کاربردی می‌پردازیم:

 تأثیر فعالیت جنسی بر اعتماد به نفس و روابط

1. تقویت ارتباط عاطفی: فعالیت جنسی سالم به افزایش صمیمیت و نزدیکی بین زوجین کمک می‌کند، که می‌تواند منجر به تقویت اعتماد و احساس امنیت در روابط شود. 2. افزایش خودپذیری: تجربه‌های جنسی مثبت می‌توانند به افراد کمک کنند تا با بدن خود ارتباط بهتری برقرار کنند و خودپذیری را افزایش دهند. این موضوع می‌تواند به اعتماد به نفس کلی فرد کمک کند. 3. کاهش استرس و اضطراب: فعالیت جنسی منظم می‌تواند به کاهش سطوح استرس و اضطراب کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند بر روابط و اعتماد به نفس تأثیر مثبت بگذارد. نکات کاربردی برای بهبود اعتماد به نفس و روابط – ارتباط باز و صادقانه: ارتباط باز در مورد نیازها، ترجیحات، و نگرانی‌ها در روابط جنسی می‌تواند به افزایش اعتماد و صمیمیت کمک کند. – تمرکز بر لذت متقابل: اطمینان از اینکه هر دو شریک در فعالیت جنسی لذت می‌برند، می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس و رضایت از روابط کمک کند. – فعالیت‌های مشترک بیرون از اتاق خواب: انجام فعالیت‌های مشترک و سپری کردن زمان کیفی با یکدیگر بیرون از محیط جنسی می‌تواند به تقویت روابط و افزایش اعتماد به نفس کمک کند. – رسیدگی به مسائل جسمی و روانی: مشکلات جسمی یا روانی می‌توانند بر روابط جنسی و اعتماد به نفس تأثیر بگذارند. رسیدگی به این مسائل از طریق مشاوره یا درمان می‌تواند به بهبود تجربیات جنسی و روابط کمک کند. فعالیت جنسی سالم می‌تواند نقش مهمی در تقویت اعتماد به نفس و بهبود روابط داشته باشد. ارتباط باز، تمرکز بر لذت متقابل، و رسیدگی به مسائل جسمی و روانی، همگی می‌توانند به افزایش صمیمیت، اعتماد، و خودپذیری در روابط کمک کنند.

 کاهش درد

کاهش درد از طریق فعالیت جنسی سالم می‌تواند به عنوان یک رویکرد طبیعی برای مدیریت و تسکین درد در نظر گرفته شود. فعالیت جنسی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر کاهش انواع مختلف دردها، از جمله دردهای مزمن و دردهای ناشی از بیماری‌های خاص، داشته باشد. در این بخش، به توضیح چگونگی این تأثیرات و ارائه نکات کاربردی می‌پردازیم:

 تأثیر فعالیت جنسی بر کاهش درد

1. آزادسازی اندورفین: اندورفین‌ها، که گاهی اوقات به عنوان “هورمون‌های شادی” نامیده می‌شوند، مواد شیمیایی طبیعی بدن هستند که می‌توانند به عنوان مسکن عمل کنند. فعالیت جنسی منجر به آزادسازی اندورفین‌ها می‌شود، که می‌تواند به تسکین درد کمک کند. 2. کاهش سطح کورتیزول: فعالیت جنسی می‌تواند به کاهش سطح کورتیزول، هورمون استرس، کمک کند. کاهش استرس می‌تواند به تسکین دردهای مرتبط با تنش و اضطراب کمک کند. 3. افزایش اکسی‌توسین: هورمون اکسی‌توسین، که در حین فعالیت جنسی آزاد می‌شود، نه تنها به افزایش احساس نزدیکی و صمیمیت کمک می‌کند بلکه می‌تواند به کاهش احساس درد نیز بیانجامد. نکات کاربردی برای استفاده از فعالیت جنسی به عنوان روشی برای کاهش درد – تمرکز بر راحتی و صمیمیت: انتخاب موقعیت‌ها و فعالیت‌هایی که برای هر دو شریک راحت هستند، می‌تواند به کاهش درد و افزایش لذت کمک کند. – استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی: تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن قبل از فعالیت جنسی می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و در نتیجه کاهش درد کمک کند. – استفاده از لوبریکانت‌ها: در صورت نیاز، استفاده از لوبریکانت‌ها می‌تواند به کاهش درد ناشی از خشکی و افزایش راحتی در حین فعالیت جنسی کمک کند. – مشورت با متخصص: در صورتی که درد مزمن یا شدید است، مشورت با یک متخصص بهداشت جنسی یا پزشک می‌تواند به شناسایی و درمان علت‌های زمینه‌ای کمک کند. فعالیت جنسی سالم می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش انواع مختلف درد به کار رود. با توجه به تأثیرات فیزیولوژیکی و روانشناختی فعالیت جنسی بر بدن، این فعالیت می‌تواند به تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

بهبود عملکرد فیزیکی

فعالیت جنسی منظم می‌تواند به بهبود توانایی‌های فیزیکی و استقامت کمک کند. این فعالیت به عنوان یک تمرین ورزشی محسوب می‌شود که می‌تواند به تقویت عضلات، بهبود انعطاف‌پذیری و افزایش استقامت کمک کند.

 کاهش فشار خون

فعالیت جنسی می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند. این اثر مستقیماً به بهبود سلامت قلبی و عروقی مرتبط است و می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

 نتیجه‌گیری

رابطه جنسی سالم و منظم می‌تواند فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشد. از بهبود سلامت قلبی و عروقی گرفته تا کاهش استرس و بهبود خواب، فواید آن چشمگیر است. مهم است که زوجین درباره نیازها و انتظارات خود از رابطه جنسی با هم صحبت کنند و به دنبال راه‌هایی برای حفظ و بهبود کیفیت روابط جنسی خود باشند.

  • ترش واش

آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری

آزمایش مایع مغزی نخاعی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بیشتر درباره آزمایش مایع مغزی نخاعی (آزمایش LP یا (Lumbar Puncture که اصطلاحی رایج در پزشکی است، بدانید. اگر می‌خواهید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید، می‌توانید درباره موضوعات زیر اطلاعات کسب کنید:

  • آزمایش مایع نخاعی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • آزمایش مایع نخاعی چگونه برای ام اس انجام می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی نوزاد با روش بزرگسالان یکسان است؟
  • آزمایش مایع نخاعی چطور تفسیر می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی چه خطراتی دارد؟

اما قبل از همه باید بدانیم که مایع مغزی نخاعی چیست؟

مایع مغزی نخاعی و LP چیست؟

مایع مغزی نخاعی (Cerebrospinal fluid) یک مایع شفاف و بی‌رنگ است که در بافتی که مغز و نخاع را در تمام مهره داران محصور می‌کند، دیده می‌شود. این مایع توسط سلول‌های اپاندیمی تخصصی (ependymal cells) که در شبکه مشیمیه بطن‌های مغز قرار دارند، ساخته می‌شود و در پرده‌ی عنکبوتیه (arachnoid granulations) به جریان خون بازمی‌گردد. مقدار مایع مغزی نخاعی در هر لحظه حدود ۱۲۵ میلی‌لیتر است و هر روز تقریباً ۵۰۰ میلی‌لیتر از آن تولید می‌شود. این مایع نقش یک محافظ، کوسن یا بافر را ایفا می‌کند و مغز را در داخل جمجمه از آسیب‌های مکانیکی و عفونی می‌رهاند. همچنین این مایع در تنظیم خودکار جریان خون مغزی عملکرد مهمی دارد..

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟

یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید آزمایش مایع نخاعی انجام دهید این است که برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را تشخیص دهید. آزمایش مایع نخاعی (که همچنین با نام‌های LP یا پیونکسیون کمری شناخته می‌شود) یک روش است که در آن یک سوزن از فضای بین دو مهره کمر عبور می‌کند و مقداری از مایع نخاعی را جمع‌آوری می‌کند. مایع نخاعی مایعی است که مغز و نخاع را محصور کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. آزمایش مایع نخاعی می‌تواند به شناسایی عفونت‌های شدید مثل مننژیت، اختلالات عصبی مانند سندرم گیلن باره و مولتیپل اسکلروزیس، خونریزی یا سرطان در مغز یا نخاع کمک کند. گاهی اوقات از سوراخ کمری برای وارد کردن داروهای بیهوشی یا شیمی‌درمانی به مایع نخاعی نیز استفاده می‌شود.

آب نخاع برای چه مواردی کشیده می‌شود؟

آزمایش مایع نخاعی می‌تواند برای اهداف مختلفی انجام شود، مانند:

  • کشف عفونت، التهاب یا بیماری در مایع نخاعی
  • سنجش فشار مایع نخاعی
  • وارد کردن دارو‌های بیهوشی، شیمی‌درمانی یا دیگر دارو‌ها به مایع نخاعی
  • وارد کردن رنگ یا ماده رادیواکتیو به مایع نخاعی برای تهیه تصاویر رادیولوژیک از جریان مایع

با استفاده از آزمایش مایع نخاعی می‌توان برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را شناسایی کرد، مثل:

  • عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی که مننژیت، انسفالیت یا سیفلیس ایجاد می‌کنند
  • خونریزی در فضای اطراف مغز که خونریزی زیر اکنوئیدی نام دارد
  • سرطان‌هایی که مغز یا نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهند
  • شرایط التهابی در سیستم عصبی
  • شرایط عصبی که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند
  • بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟

آزمایش مایع نخاعی ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد، مانند: سردرد: حدود ۲۵ درصد از افرادی که آزمایش مایع نخاعی (پونکسیون کمری) انجام می‌دهند، پس از آن به خاطر نشت مایع به بافت‌های اطراف، سردرد می‌گیرند. سردرد معمولاً چند ساعت تا دو روز بعد از آزمایش شروع می‌شود و ممکن است با تهوع، استفراغ و سرگیجه همراه باشد. معمولاً سردرد زمانی که نشسته یا ایستاده هستید بیشتر می‌شود و زمانی که دراز می‌کشید کمتر می‌شود و ممکن است چند ساعت تا یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. درد یا ناراحتی کمر: ممکن است پس از آزمایش، کمرتان درد بکشد یا حساس بشود. درد ممکن است به پشت پاهاتان هم پخش شود. خون‌ریزی: خون‌ریزی ممکن است در نزدیکی محل سوراخ یا گاهی اوقات در فضای اپیدورال (epidural space) اتفاق بیفتد. فتق ساقه‌ی مغز: اگر فشار داخل جمجمه شما به خاطر تومور مغزی یا چیز دیگری زیاد باشد، ممکن است پس از برداشتن مایع نخاعی، ساقه‌ی مغز شما فشار بخورد و فتق بدهد. (Brainstem herniation) این یک عارضه‌ی خطرناک است که می‌تواند منجر به مرگ شود. برای پیشگیری از این مشکل، معمولاً قبل از آزمایش مایع نخاعی، اسکن CT یا MRI از مغز شما گرفته می‌شود تا ببینند آیا چیزی فشار داخل جمجمه شما را زیاد کرده است یا نه.

روش انجام آزمایش مایع نخاعی

روش انجام آزمایش مایع نخاعی

آزمایش مایع نخاعی یک روش شناخته شده برای بررسی وضعیت سیستم عصبی است. این آزمایش شامل جمع‌آوری مایعی است که در فضای بین مهره‌های ستون فقرات جریان دارد. برای انجام این آزمایش، مراحل زیر را باید طی کرد:

  • قبل از آزمایش

بیمار باید لباس استریلی که توسط بیمارستان فراهم می‌شود را بپوشد. بیمار می‌تواند در یکی از دو حالت زیر قرار بگیرد:

  • به پهلو دراز کشیده و زانوها را به سینه خود نزدیک کند.
  • نشسته و به سمت جلو خم شده.

این حالت‌ها باعث می‌شوند که کمر خم شده و فضاهای بین مهره‌ها باز شوند. این کار به تکنسین کمک می‌کند که سوزن را به راحتی وارد کند. سپس پشت بیمار با مواد ضدعفونی‌کننده مثل صابون یا ید تمیز می‌شود و با یک پارچه استریل محافظت می‌شود.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

  • در هنگام انجام آزمایش مایع نخاعی

برای اینکه قسمت پایین کمر احساس درد نکند، یک داروی بی حس کننده به آن تزریق می شود. سپس یک سوزن ریز و خالی از بین دو مهره ی کمری (ناحیه ی کمر) عبور می کند و از غشای نخاعی (dura) رد شده و به کانال نخاع می رسد. ممکن است در این مرحله از عمل، فشاری در پشت احساس شود. وقتی که سوزن به جای مناسب برسد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد که کمی حالت خود را تغییر دهید. در این صورت، اول فشار مایع مغزی نخاعی سنجیده می شود و کمی از آن بیرون آورده می شود و دوباره فشار آن اندازه گیری می شود. در آخر، سوزن بیرون کشیده می شود و محل سوراخ را با یک بانداژ می پوشانند. این روش معمولاً ۴۵ دقیقه زمان می برد. ممکن است پس از اتمام عمل، ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی شما به شما بگوید که برای مدتی دراز بکشید.

  • پس از انجام آزمایش مایع نخاعی

پس از آزمایش مایع نخاعی، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • زمانی برای استراحت در نظر بگیرید.
  • در روزی که آزمایش مایع نخاعی دارید، از فعالیت های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما کار بدنی نمی خواهد، می توانید به محل کار خود برگردید.
  • اگر احساس درد می کنید، از پزشک خود برای تجویز مسکن بپرسید. یک داروی بی نسخه که استامینوفن دارد می تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایش مایع نخاعی نوزاد

برای بررسی مایع نخاع در نوزادان و کودکان، همان روشی که برای بزرگسالان توضیح داده شد، اجرا می‌شود. تنها تفاوت این است که قبل از شروع آزمایش، یک نفر باید کودک را در یک وضعیت ثابت در طول فرآیند نگه دارد. همچنین گاهی اوقات، ممکن است از سونوگرافی برای راهنمایی در زمان آزمایش مایع نخاع در نوزادان و کودکان استفاده شود. سونوگرافی می‌تواند جلوی ورود زیاد سوزن را بگیرد.

تفسیر آزمایش مایع مغزی نخاعی

خوب، من می‌خواهم متن شما را با عبارات دیگری ارائه دهم. برای تحلیل آزمایش ال پی، نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و مایع نخاعی از لحاظ رنگ، باکتری، سلول‌های سرطانی، خون، قند، پروتئین و برخی آزمایش‌های سرولوژیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم جواب دقیق‌تری به این سوال بدهیم که «مایع مغزی نخاعی چطور تجزیه می‌شود؟» باید این موارد را بررسی کنیم:

  1. آزمایشات مستقیم: که شامل مشاهده ماکروسکوپی (مشاهده مایع نخاعی از نظر رنگ، شفافیت و چسبندگی) و میکروسکوپی (شمارش گلبول‌های سفید و قرمز) می‌شود.
  2. کشت و حساسیت: در این روش برخی از روش‌های رنگ‌آمیزی مثل رنگ‌آمیزی گرم برای یافتن اطلاعات بالینی اولیه در مورد عامل عفونی پس از کشت، انجام می‌شود.
  3. تست‌های بیوشیمیایی: در این مرحله، پروتئین، قند، کلرید، لاکتات دهیدروژناز (LDH)، اسید لاکتیک (لاکتات)، گلوتامین، گلایسین، پروتئین واکنشی (CRP) و شاخص‌های توموری مانند گنادوتروپین جفتی انسان (β-HCG)، آنتی‌ژن کارسینوامبریونیک (CEA) یا آلفا فیتو پروتئین (α-fp) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که افزایش در سطوح هر کدام می‌تواند نشانه‌ی انتشار تومور باشد.
  4. سرولوژی و سیتولوژی: یکی از مواردی که از آزمایش مایع نخاعی استفاده می‌شود، اندازه‌گیری سیفلیس پنهان است. از جمله آزمایش‌های سرولوژیکی در این زمینه شامل آزمایش واسرمن، تست بیماری‌های آمیزشی (VDRL) و تست آنتی‌بادی ترپونمی فلورسنت (FTA) است.
  5. آزمایش‌های مولکولی: با برخی روش‌های تکثیر ژنوم مثل واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) ، می‌توان اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی تشخیص عفونت‌های سیستم عصبی کسب کرد.
  6. فشار: مقدار فشار ثبت شده به‌عنوان یکی از مواردی است که می‌تواند به تشخیص صحیح کمک کند.

در جدول زیر حدود نرمال موارد درج شده در آزمایش مایع نخاعی ذکر شده است:

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
Mm H-O منفی   سرولوژی سفلیس
فاقد سلول‌های بدخیم سیتولوژی
۹۰-۱۸۰ فشار
شفاف و بی‌رنگ رنگ
ندارد خون

سلول‌ها

واحد فاقد گلبول قرمز توضیحات گلبول قرمز
cells/μL ۳۰-۰ نوزادان  
۲۰-۰ ۱ تا ۵ سال  
۱۰-۰ ۶ تا ۱۸ سال گلبول سفید
۵-۰ بزرگسالان  

شمارش افتراقی

واحد مقادیر نرمال شاخص
% ۶-۰ نوتروفیل
۸۰-۶۰ لنفوسیت
۴۵-۱۵ مونوسیت یا ماکروفاژ

کشت و حساسیت آنتی‌بیوتیکی عدم وجود هر‌گونه ارگانیسم                                                              میزان مجاز ارگانیسم‌ها بیوشیمی

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
mg/dl ۸۰-۴۰   گلوکز
mg/dl ۷۵۰-۷۰۰   کلرید
U/mL تا ۲   لاکتات‌دهیدروژناز (LDH)
mg/dl ۴۵-۱۵ بزرگسالان  
mg/dl تا ۷۰ سالمندان سالمندان
mg/dl تا ۷۰ کودکان  

الکتروفورز پروتئین

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
% ۱۲-۳   گاما-گلوبولین
  وجود ندارد باندهای الیگوکلونال
% ۸-۲ آلفا- یک گلوبولین
% ۱۲-۲   آلفا-دو گلوبولین
% ۸-۱ پره آلبومین
% ۱۸-۸ بتا-گلوبولین
% ۸۰-۵۰ آلبومین

لاکتات/گلوتامین/گلایسین

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
mg/dl ۴۰-۱۰ ۰ تا ۱۰ روز  
mg/dl ۳۶۰-۱۰ دو روز اول تولد لاکتات
mg/dl ۲۵-۱۰ کودکان و بزرگسالان  
mg/dl ۱۴-۶.۵ نوزادان  
mg/dl ۸.۵-۵ کودکان و اطفال گلوتامین
mg/dl ۱۵-۶ بزرگسالان  
μmol/L ۱۰-۳   گلایسین
µmol/L ۳۷۵-۱۲۰ در پلاسما  
  • روزی که آزمایش مایع نخاعی صورت می‌گیرد، از فعالیت‌های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما فعالیت بدنی نمی‌خواهد، می‌توانید به کار خود ادامه دهید.
  • اگر دردی دارید، از پزشک خود بپرسید که داروی مسکن برای شما بنویسد. یک داروی تسکین‌دهنده‌ی آزاد حاوی استامینوفن می‌تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات رایج در آزمایش مایع نخاعی

  • آیا آزمایش مایع نخاعی  باعث تاخیر در سیکل پریودی بانوان می­شود ؟ طبق گزارش‌های موجود، آزمایش مایع نخاعی هیچ تأثیری روی چرخه‌ی ماهانه ندارد،.
  • آزمایش مایع نخاعی چقدر هزینه بر است؟  برای برآورد هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی، باید به آزمایشگاهی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کنید و میزان پوشش بیمه‌ای را بررسی کنید. چون هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی هر سال ممکن است تغییر کند.
  • آیا آزمایش مایع نخاعی باعث تحریک ام اس می­شود ؟ هیچ منبع علمی این ادعا را نکرده است.
  • ترش واش

فلج اندام ; انواع، علائم و درمان آن انسان‌ها به دلیل ندانستن، از برخی بیماری‌ها می‌ترسند. در نظر عموم مردم، فلج یعنی نتوانستن حرکت کردن اندام‌ها. همچنین فکر می‌کنند که فلج شدن باعث می‌شود که همه حس‌ها مثل لمس و کنترل بدن از دست بروند. اما واقعا فلج این معنی ندارد و متفاوت است. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. فلج انواع مختلفی با شدت‌های متفاوت دارد. گاهی فلج همیشگی و گاهی موقتی است. همچنین ممکن است شدت فلج با زمان تغییر کند. یعنی اول بیماری شدید باشد و بعدا کم شود یا برطرف شود یا با درمان بهبود یابد. در اصل پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص نوع بیماری به دکتر پارزی بروید. اما اگر می‌خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری بدست آورید، در این مقاله قصد داریم انواع فلج اندام را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فلج به چه معناست؟

فلج یعنی نتوانستن حرکت کردن یا فلج شدن عضلات. این نتوانی گاهی همیشگی و گاهی موقتی است. دلیل فلج شدن آسیب به اندام نیست، بلکه آسیب به عصب، باعث فلج شدن اندام می‌شود. دلیل اصلی فلج شدن می‌تواند از موارد زیر باشد:

  • ممکن است مغز آسیب ببیند و نتواند به بخشی از بدن سیگنال بفرستد.
  • مغز احساسات را از بخش‌های مختلف بدن می‌گیرد، اما نخاع آسیب دارد و انتقال ممکن نیست.
  • گاهی آسیب به نخاع باعث می‌شود که ارسال و دریافت سیگنال ممکن نباشد.
  • نخاع سیستم امنیتی مغز است، اگر این سیستم خراب شود ارسال و دریافت ممکن نمی‌شود. آسیب به نخاع می‌تواند به خاطر اتفاقاتی مثل ضربه، تصادف و بیماری اتفاق بیفتد.
  • در برخی موارد کم‌رخ آسیب به اندام باعث انواع فلج اندام می‌شود. مثلا کسانی که دیابت دارند، دیابت روی اعصاب اندام‌هایشان اثر می‌گذارد، مثلا مشکلاتی در حرکت پا دارند. مشکل پا در این افراد به شکل حرکت  با سختی رخ می‌دهد.

اندام چگونه فلج می­شوند

اندام چگونه فلج می­شوند

فلج اندام انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها دلایل متفاوتی دارند. اما بیشتر آسیب‌های نخاعی که به خاطر تصادف، سقوط، آسیب‌های ورزشی و آسیب‌های خشونت‌آمیز اتفاق می‌افتند، می‌توانند عامل فلج اندام باشند. دلایل دیگری که می‌توانند انواع فلج اندام را ایجاد کنند، عبارتند از:

  • بیماری ALS یا لوگریگ یا اسکروز جانبی آمیوتروفیک
  • آسیب مغزی تروماتیک یا  TBI
  • بیماری فلج مغزی
  • لوکودیستروفی و اتاکسی فردریش که از اختلالات ارثی هستند
  • بیماری‌های لایم، سندروم فلج اطفال و بیماری‌های مشابه باکتریایی و ویروسی
  • سندروم گلین باره و بیماری‌های خود ایمنی دیگر
  • اسکلروز چندگانه
  • دیستروفی عضلانی
  • سکته مغزی
  • تومور ستون فقرات

شدت فلجی که هر یک از این دلایل ایجاد می‌کنند، متفاوت است و فرد بسته به پیشینه‌ای که در بیماری‌های دیگر دارد، ممکن است نوع متفاوتی از فلج شدن را تجربه کند.

انواع فلج اندام چیست؟

انواع فلج اندام چیست؟

مغز و نخاع می‌توانند به روش‌های مختلف آسیب ببینند، که باعث انواع مختلفی از فلج شدن بدن می‌شوند. اما در کل ۴ نوع فلج اصلی وجود دارد:

  • کوادری پلژی: فلج شدن همه چهار اندام
  • پاراپلژی: فلج شدن اندام‌های پایینی یا از کمر به پایین
  • مونوپلژی: فلج شدن فقط یک اندام بدن
  • همی پلژی: فلج شدن یک طرف کامل بدن

در ادامه هر یک از این انواع را توضیح می‌دهیم و سپس سه نوع دیگر فلج شدن که فلج مغزی، فلج صورت و فلج خواب هستند را معرفی می‌کنیم.

مونوپلژی چیست؟

مونوپلژی یکی از انواع فلج اندام است که فقط یک اندام را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اندام کاملا فلج نمی‌شود. این نوع فلج بر سایر اندام‌ها اثری ندارد و فردی که مونوپلژی دارد، سایر اندام‌هایش را کنترل می‌کند.

دلیل اصلی ایجاد مونوپلژی چیست؟

دلیل اصلی مونوپلژی، فلج مغزی است. اما عوامل دیگری هم می‌توانند این نوع فلج اندام را ایجاد کنند. فلج نخاعی، سکته مغزی، تومور مغزی و سایر انواع آسیب‌های مغزی از عوامل این نوع فلج شدن هستند. همچنین آسیب دیدن عصب‌ها به خاطر بیماری، جراحی و آسیب دیدن نورون‌های حرکتی نیز می‌تواند مونوپلژی را ایجاد کند. گاهی فلج یک اندام خاص موقتی است. اکثرا با فیزیوتراپی قدرت اندام مورد نظر برگردانده می‌شود.

فلج همی پلژی چیست؟

این نوع فلج، یک طرف بدن را فلج می‌کند یعنی دست و پا فلج می‌شوند. در ابتدای همی پلژی، فرد اول احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا می‌کند و بعد عضلات به تدریج ضعیف می‌شوند و تا فلج کامل اندام ادامه می‌یابند. در این نوع از انواع فلج اندام، شدت فلج شدن در افراد متفاوت است و عوامل مختلفی در پیشرفت بیماری نقش دارند. همی پارزی بیماری است که در آن یک طرف بدن ضعیف می‌شود. این دو بیماری را نباید با هم یکی دانست. اگر فردی بیماری عصبی داشته باشد احتمال اینکه از همی پارزی به همی پلژی برسد، زیاد است. این نوع فلج هم گاهی موقتی است و با فیزیوتراپی بهبود می‌یابد.

دلیل اصلی فلج همی پلژی چیست؟

دلیل اصلی فلج همی پلژی چیست؟

دلیل اصلی این نوع فلج هم مشکلات مغزی است. آسیب به نخاع، آسیب به سیستم عصبی و مغز می‌تواند همی پلژی را ایجاد کند.

فلج پاراپلژی چیست؟

پاراپلژی یعنی فلج شدن اندام‌های پایین کمر. علائم فلج اندام های تحتانی، فلج باسن و دو پا هستند. همچنین ممکن است بر عملکردهای اندام‌های این قسمت مانند تمایلات جنسی اثر منفی بگذارد. در نظر عموم مردم، این نوع از انواع فلج اندام، یعنی فرد نتواند حرکت کند و چیزی احساس کند. اما واقعا این نوع فلج برای هر فرد متفاوت است. این نوع فلج همیشگی نیست و ممکن است به خاطر اختلال در مغز و نخاع رخ دهد و با ترمیم نورون‌ها بهبود یابد. فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند تا سلامتی خود را برگرداند. اگر فردی در تصادف فلج اندام تحتانی شود، دیه فلج اندام تحتانی مثل دیه کامل است.

دلیل ایجاد فلج پاراپلژی چیست؟

فلج نخاعی یا آسیب نخاعی، عمده‌ترین عامل ایجاد فلج اندام تحتانی است. این آسیب باعث می‌شود که مغز نتواند پیام‌های خود را به اندام‌های مورد نظر بفرستد و یا از آن‌ها دریافت کند. عفونت‌ها و تومورهای نخاعی، ضایعات نخاعی، عفونت‌های مغزی و گاهی آسیب عصب‌های کمر و باسن نیز می‌توانند منجر به این نوع فلج شوند. همچنین ناهنجاری‌های مادرزادی، کمبود اکسیژن در مغز و نخاع در اثر تصادفات و ضربه‌ها نیز می‌توانند عامل ایجاد این بیماری باشند. برای درمان فلج اندام تحتانی، باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

فلج کوادری پلژی چیست؟

فلج چهار اندام یا کوادری پلژی یا تتراپلژی، نوعی از فلج است که در آن ارتباط مغز با اندام‌های زیر گردن قطع می‌شود. این فلج می‌تواند در هر فردی شدت و شکل متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل، میزان بهبودی هر بیمار متفاوت است. برخی از بیماران با فیزیوتراپی می‌توانند وضعیت خود را بهبود بخشند و برخی دیگر بدون نیاز به درمان خوب می‌شوند.

دلیل ایجاد فلج کوادری پلژی چیست؟

کوادری پلژی یک حالت فلج اندام است که ممکن است به دلیل آسیب مغزی، سکته یا فشار بر نخاع رخ دهد. بعضی از افراد همان لحظه که آسیب می‌بینند، کوادری پلژی می‌شوند. اما ممکن است پس از درمان یا عمل جراحی، وضعیت آن‌ها بهتر شود و فلج کمتری داشته باشند. عوامل اصلی که می‌توانند منجر به کوادری پلژی شوند، حوادث، خشونت، آسیب‌های ورزشی مخصوصا در ورزش‌هایی مثل فوتبال و ضربه‌های تروماتیک هستند.

علل دیگری که می‌توانند باعث کوادری پلژی شوند، عبارتند از:

  • سرطان و عفونت در قسمت نخاع
  • آسیب مغزی که ناشی از عفونت و سکته است
  • کاهش اکسیژن مغز به خاطر غش، بیهوشی و شوک حساسیتی
  • صدمه شدید به عصب‌های بدن
  • استفاده زیاد از الکل و مواد مخدر
  • حساسیت به دارو

فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی چیست؟

کوادری پلژی یک حالت فلج اندام است که معمولا در زمانی رخ می‌دهد که مغز فرد هنوز رشد نکرده است و اغلب قبل از تولد اتفاق می‌افتد. نشانه‌های این حالت فلج در دوران نوزادی و پیش از شروع مدرسه مشهود می‌شوند. این حالت فلج باعث می‌شود که فرد در حرکت دچار مشکل شود و با رفلاکس‌های زیاد و شلی، حرکات ناخودآگاه و سختی در راه رفتن مواجه شود. علاوه بر این، این افراد ممکن است در بلعیدن دچار مشکل شوند و چشم‌های آنها هماهنگ نباشند. ماهیچه‌های این افراد سخت است و این باعث می‌شود که حرکت کردن برای آنها دشوار باشد. گاهی اوقات این حالت فلج منجر به فلج کل اندام می‌شود. تاثیر این حالت فلج بر افراد متفاوت است؛ بنابراین برخی از افراد تنها در راه رفتن مشکل دارند و برخی دیگر به کم توانی ذهنی مبتلا می‌شوند. برای این حالت فلج، هیچ درمانی وجود ندارد و فرد باید تا پایان عمر با آن کنار بیاید. البته در برخی موارد، درمان‌هایی برای بهبود عملکرد فرد موجود هستند.

علائم فلج مغزی چیست؟

این نوع فلج اندام در هر فردی متناسب با شرایط خودش تغییر می‌کند و همانند دیگر انواع فلج، یکسان نیست. اما معمولاً این افراد با مشکلاتی در حرکت، گفتار و بلعیدن غذا و همچنین عدم هماهنگی بین اعضای بدن روبرو هستند. گاهی اوقات برخی از آنها وقتی قدم می‌زنند، به سمت یکی از طرف‌ها می‌لغزند، یا پایشان را روی زمین می‌کشند، زانوهایشان به هم می‌خورند و راه رفتنشان نامنظم است.

چه مشکلاتی از آسیب فلج مغزی به وجود می‌آیند؟

این فلج اندام علاوه بر مشکلات حرکتی ناشی از ناهماهنگی اعضا، باعث ایجاد برخی از عوارض و بیماری‌ها برای فرد می‌شود. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • تشنج یا صرع
  • مشکلات شنوایی و بینایی
  • حس درد یا لمس ناطبیعی
  • بی‌اختیاری ادرار و یبوست
  • اختلالات عاطفی و روانی

این نشانه‌ها معمولا با گذر زمان و بزرگ شدن فرد بیشتر نمی‌شوند و فقط ممکن است تغییراتی در شدت برخی از آنها اتفاق بیفتد. مثلا عضلات کوچک و سخت شوند و فلج عضلانی ایجاد شود؛ بیماران اگر از درمان‌هایی مثل فیزیوتراپی محروم باشند، وضعیتشان بدتر می‌شود. زمانی که کودک نشانه‌هایی از اختلال در رشد، ارتباط با محیط و بلعیدن غذا داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

فلج صورت چیست؟

فلج صورت (فلج بل) یکی از انواع فلج اندام است که در آن عضلات صورت شل می‌شوند. این فلج ناشی از آسیب عصب صورت است که ممکن است یک طرف یا هر دو طرف صورت را تحت تاثیر قرار دهد. عواملی مثل عفونت و التهاب عصب صورت، ضربه به سر، تومور در سر و گردن و سکته مغزی می‌توانند این فلج را ایجاد کنند. مدت زمان این فلج بستگی به علت آن دارد. مثلا در فلج بل، صورت به طور ناگهانی فلج می‌شود. در حالی که در تومور، این فلج به آرامی رخ می‌دهد. فلج ممکن است همیشگی یا موقت باشد.

فلج صورت به چه دلیلی رخ می­دهد؟

فلج بل یکی از شایع‌ترین انواع فلج‌ها است که در آن عصب صورت به دلیل التهاب مبتلا می‌شود و یک طرف عضلات صورت را شل می‌کند. علت دقیق آن معلوم نیست و ممکن است زمانی رخ دهد که عصب صورت با ویروس عفونت کند. این فلج معمولا در مدت ۶ ماه خوب می‌شود. اگر فلج به خاطر سکته باشد، به این معنی است که عصب صورت در مغز آسیب دیده است. این آسیب ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن یا خونریزی مغزی باشد. همینطور ممکن است شکستگی استخوان جمجمه، عفونت گوش و بیماری‌های عفونی دیگر این فلج را ایجاد کنند. بعضی از نوزادان در زمان تولد فلج صورت دارند، اما ۹۰ درصد آنها به صورت خودکار بهبود می‌یابند. سندروم موبیوس و ملکرسون- روزنتال دو نوع فلج صورت مادرزادی هستند.

فلج خواب چیست؟

Young man hiding in bed under the blanket

فلج خواب یک نوع فلج اندام است که با بقیه متفاوت است. در این فلج، فرد هوشیار است ولی نمی‌تواند حرکت کند. گاهی اوقات افراد در این حالت خفگی و فشار حس می‌کنند. نارکولپسی هم یک اختلال خواب است که با فلج خواب فرق دارد. در نارکولپسی، مغز خواب زیادی می‌خواهد و نمی‌تواند خواب را کنترل کند. اگر این مشکلات برای شما مزاحمت ایجاد می‌کنند، بهتر است از دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت بگیرید.

چه زمانی فلج خواب اتفاق می‌افتد؟

فلج خواب یک نوع فلج اندام است که در دو زمان مختلف اتفاق می‌افتد. یکی زمانی که قبل از خوابیدن هستید که به آن هیپناگوژیک می‌گویند و دیگری زمانی که بیدار می‌شوید که به آن هیچنوپومیک می‌گویند. وقتی خوابیده‌اید بدن شما آرام است و تغییرات را احساس نمی‌کنید. هیپناگوژیک زمانی رخ می‌دهد که در این حالت هوشیار باشید ولی بفهمید که نمی‌توانید صحبت کنید. دلیل فلج اندام در این زمان این است. در زمان خواب دو نوع حرکت چشم وجود دارد. یکی REM که حرکت سریع چشم است و دیگری NREM که حرکت آهسته چشم است. این دو حرکت در یک چرخه ۹۰ دقیقه‌ای تکرار می‌شوند. ۷۵ درصد زمان خواب  NREM است. در زمان REM عضلات شما سفت می‌شوند و شما رویا می‌بینید. اگر قبل از پایان REM بیدار شوید، می‌فهمید که عضلات شما حرکت نمی‌کنند و این باعث می‌شود که احساس فلج شدن کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، از هر ۱۰ نفر ۴ نفر فلج خواب دارند. عواملی که باعث ایجاد فلج خواب می‌شوند، عبارتند از: کمبود خواب، تغییر در الگوی خواب، شرایط روانی بد، خوابیدن رو به پشت و مصرف زیاد مواد.

سوالات رایج در حوزه­ی فلج اندام

  • آیا بیماری فلج صورت بیماری مهمی است؟ فلج صورت باعث می‌شود که یک طرف یا تمام صورت افراد شل شود. این مشکل معمولا در مدت چند ماه به صورت کامل خوب می‌شود و نیازی به درمان ویژه ندارد.
  • سه علامت اولیه برای فلج مغزی چیست؟ فلج مغزی ۳ علامت اولیه دارد که عبارتند از:

تاخیر در رشد کودک به خصوص در زمانی که خزیدن و نشستن را یاد می‌گیرد. رشد ناکافی ماهیچه‌ها در زمان رشد. وضعیت نامناسب نوزاد از نظر عمومی.

  • فلج پزشکی به چه معناست؟ فلج پزشکی به معنی از کار افتادن بخشی یا کلی از بدن در حرکت است. علت‌های این فلج مختلف است و ممکن است همیشگی یا گذرا باشد.
  • ترش واش

متن آهنگ چو مجنون گیرم از عاشقان علی زند وکیلی

چو مجنون گیرم از عاشقان نشانه کعبه دلِ بشکسته را می برم به خانه کعبهشکایت می برم از تو بر خدای تو زان همه بلای تو تا رسد او به دردمدر آن آشفتگی با دلی شکسته تر گریه ها کنم که در اشک خود غرقه گردم آنجا اگر اشکی چکد بر دیده غمدیده ای سیل به پا نمایدآنجا اگر آهی کشد دلداده افتاده ای دود از فلک بر آیددر آن مدهوشی من از خدا خواهم تو را عاشق کند عاشقِ رسواچو در عاشقی دیدی بلا رو می کنی آن گه تو بر کعبه دل ها
https://musicdel.ir/single-tracks/177009/

  • ترش واش


همه کسانی که در مطالعات و دانشگاه ها شرکت کرده اند به خوبی از معنای بازنویسی یا اصلاح مقاله آگاه هستند. چون متن را در مقاطع مختلف زندگی خود تکرار می کردند. اکنون مفهوم بازنویسی، نکات و روش ها را به طور کامل بررسی می کنیم. باشد که در آن مسیر رهبر باشید!

بازنویسی یا بازنویسی متن به چه معناست؟

رازهای زیادی در پس بازنویسی یا بازنویسی متن وجود دارد که فقط ویراستاران واقعی می توانند آن ها را درک کنند. اما زمانی که شما به عنوان یک مصحح بتوانید اسرار و مفاهیم بازنویسی یا ترجمه متون را درک کنید، این حرفه متعلق به شماست! اما آیا یک جمله وجود دارد که بتواند تعریفی جامع، شیوا و دقیق از بازنویسی یا بازنویسی یک متن به ما بدهد؟ آره! است. بازنویسی شامل خواندن متن منبع و اعمال قوانین بازنویسی برای ایجاد متن مورد نظر است. به این معنی که در این قسمت، متنی که در اختیار ویرایشگر است به روش های مختلف به متن دیگری تبدیل می شود. مثلاً شما به عنوان معلم یکی از حکایات سعدی در مورد بستان و گلستان را برای دانش آموزان سوم دبستان توضیح می دهید. آیا می‌توان انتظار داشت که دانش‌آموزان هنگام خواندن مستقیم داستان‌ها دچار مشکل درک مطلب نشوند؟ در چنین مواردی، باید از بازنویسی یا بازنویسی متن برای اهداف ساده‌سازی استفاده کرد. با این حال، باید به خاطر داشت که تجویز به معنای ساده سازی و همچنین شامل سایر کاربردها نیست. به عنوان مثال، در برخی از بازسازی ها:

متن ساده نیست و فقط در جملات دیگر نوشته شده است.

متن ساده شده است، جملات آن اصلاح شده است.

متن کوتاه تر می شود، اما سبک اصلی متن اصلی حفظ می شود

و بعد...

می توان استدلال کرد که به تعداد موهای سر شما بازنویسی وجود دارد. زیرا هر متنی نیاز به بازنویسی خاصی دارد. برای اینکه در دنیای بازنویسی گم نشوید بهتر است به یک تایپیست ایرانی مراجعه کنید. این آژانس را به عنوان یک ناجی در نظر بگیرید که هدف آن کمک به شما در بازنویسی انواع مختلف مقالات و متون است.

هزینه بازنویسی یا بازنویسی متن آنلاین را تخمین بزنید

همانطور که با بازنویسی یا بازنویسی متون آشنا می شوید و شروع به کار بر روی بازنویسی خود می کنید، چندین نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. یکی از این نکات که به درک کامل متن بستگی دارد، عدم وجود ادعای سرقت ادبی در متن است. یعنی اگر متن را متوجه نشدید قطعا نمی توانید آن را بازنویسی کنید. بازنویسی بدون دانستن نحوه بازنویسی نمی تواند موفق باشد. بنابراین بهتر است با موسسات و آرشیوهایی که در بازنویسی تخصص دارند تماس بگیرید. اما مطمئناً می دانید که سفارش بازنویسی هزینه دارد. موسسات مربوطه برای بازنویسی مقالات مختلف و متون تخصصی از مشتری هزینه دریافت می کنند. اما این هزینه ها چگونه محاسبه می شود؟ برای محاسبه این هزینه ها از چه معیارهایی استفاده می شود؟ معیار اصلی برای محاسبه هزینه بازنویسی سفارشات، تعداد کلمات مقاله است. این به طور مستقیم بر هزینه ها تأثیر می گذارد. عامل دیگری که در محاسبه هزینه بازنویسی مورد توجه قرار می گیرد موضوع مقاله است. سطح دشواری مقاله گاهی اوقات بر هزینه بازنویسی تأثیر می گذارد. و سومین عامل، نوع بازنویسی مقاله است که به سه نوع تألیف، تألیف-ترجمه و ترجمه تقسیم می شود.

هزینه های رونویسی بسته به نوع رونویسی از راست به چپ افزایش می یابد. برای اطلاع از قیمت نسبی قبل از سفارش می توانید به قسمت برآورد هزینه وب سایت مراجعه نمایید. همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی با اپراتور، تخمین هزینه را درخواست کنید. ماشین تحریر ایران یکی از نمایندگی هایی است که بهترین قیمت را برای انواع مقاله نویسی ارائه می دهد. به غیر از قیمت استاندارد، کیفیت ماشین تحریر مقاله نویسی ایرانی را در مجموعه های دیگر نخواهید یافت. برای اطلاع از هزینه های مقاله نویسی با اپراتور ایران تایپوگرافی تماس بگیرید!

روش نوشتن یا توضیح متن در متن چیست؟

اگر بخواهیم به طور خاص بازنویسی یا بازنویسی یک متن را توصیف کنیم، می توانیم بگوییم که بازنویسی یا بازنویسی یک متن یک روش خاص برای نوشتن است. اما نوشتن این موارد کاربردهای متفاوتی دارد. کمی پیچیده و گیج کننده است! با هم به روزی برمی گردیم که نسخه اختراع شد. معنای مردی که متن را رونویسی یا بازنویسی کرد چه بود؟ بازنویسی آن چه فایده ای داشت؟ هنگامی که شخصی می خواست برای نوشتن مقاله یا کتاب مطالب مختلفی را از منابع مختلف جمع آوری کند، باید در مورد رونویسی یاد می گرفت. چون نوشتن مطالبی که دیگران در مقالات و کتاب های خود می نوشتند جرم محسوب می شد! بنابراین، اصلی ترین کاربری که می توان در نوشتن یا ترجمه متن به آن توجه کرد، نوشتن متنی است که از متن اصلی فاصله دارد. به عبارت دیگر شباهت ندارد یا بسیار شبیه است، حدود 3 درصد. زمانی که شباهت ها از حد معینی فراتر رود، بازنویسی صحیحی انجام نشده است. بهترین اقتباس ها آنهایی هستند که با متن اصلی فاصله دارند. امروزه از بازنویسی یا بازنویسی متن در نگارش انواع متون استفاده می شود و وارد عرصه های بسیاری شده است. این مناطق عبارتند از:

پایان نامه نویسی

نوشتن یک داستان کوتاه

نگارش مقالات علمی

نوشتن مقالات ویژه

گزارش نویسی

نوشتن یک مقاله ادبی

نوشتن یک کتاب

روزنامه نگاری

و...

همانطور که می بینید، بازنویسی در حوزه های مختلف نویسندگی نفوذ کرده است. اما یک نکته بسیار مهم در این مورد این است که هر یک از این بازنویسی ها به روش های مختلفی نیاز دارند. ایران تایپیست تجربه قابل توجهی در زمینه رونویسی انواع متون ادبی، خاص و علمی دارد. این موسسه استاد نوشتن رونوشت های عالی و بی نقص است!

به مهارت های خاصی برای رونویسی یا ترجمه متن نیاز دارید؟

هر حرفه و فعالیتی در این کره خاکی نیاز به مهارت دارد. بازنویسی یا بازنویسی متن نمی تواند از این قاعده کلی مستثنی باشد. البته بازنویسی، نوشتن و... فردی که وارد این رشته می شود باید با اصول و قواعد آن آشنا شده و مهارت های لازم برای رشد آن را کسب کند. اما به یاد داشته باشید که تسلط بر مهارت بازنویسی یا بازنویسی به تمرین و تکرار اصول بازنویسی بستگی دارد. یعنی فردی که فقط اصل بازنویسی را می داند در بازنویسی لنگ می زند و فردی که به اصل توجه نمی کند و کورکورانه تجویز می کند. به عبارت دیگر، و به طور کلی، جوهر کسب مهارت نسخه نویسی یا نسخه نویسی، تمرین نسخه نویسی در قالب قوانین نسخه نویسی است. توانایی بازنویسی و نوشتن نیز در تسلط بر این مهارت مهم است. در موضوعاتی مانند خلاقیت، فردی که از ابتدا لنگ می زند، قطعا در بازنویسی موفق نخواهد بود. البته او می تواند با تمرین و تکرار زیاد سعی کند این مهارت را بیاموزد. افرادی که هیچ استعدادی در این زمینه ندارند اما دوباره شروع به نوشتن می کنند اغلب بسیار کند کار می کنند و خلاقیت کمی از خود نشان می دهند.

به طور کلی برای دستیابی به یک مهارت خاص در این زمینه باید به استعداد، مهارت و اصول نویسندگی و بازنویسی دسترسی داشت و به تدریج تقویت کرد. اگر رشته بازنویسی و روش های آن را درک نمی کنید، بهتر است از آن دوری کنید و اجازه دهید کاردان کار را انجام دهد! تایپیست ایرانی موسسه ای است که گروه بزرگی از تایپیست های مجرب را گرد هم آورده است. رونویسانی که در زمینه رونویسی مهارت کافی دارند و با اصول آن آشنایی کامل دارند.

قوانین بازنویسی یا ترجمه یک متن به زبان ساده

بازنویسی یا بازنویسی متن چند قانون ساده دارد. چند چیز وجود دارد که شما را در بازنویسی متخصص می کند. اما اینکه بتوانید این قوانین را به خوبی بر روی متن اعمال کنید و متن جدید ایجاد کنید بسیار دشوار است. زیرا بازنویسی فقط حرکت افعال نیست. جابجایی کلمات و استفاده از کلمات بازنویسی ممکن است نوع خاصی از نوشتن باشد که به صورت بازنویسی ظاهر می شود به همین دلیل، بازنویسان یا دیگر بازنویسان باید خلاقیت و مهارت های نوشتاری را به کار خود اضافه کنند. اما بیایید بررسی کنیم که چه قوانینی بر بازنویسی یا تجزیه متن حاکم است:

یک جمله نباید شبیه جمله دیگری در متن مبدا باشد

یک عبارت خاص نباید در یک متن خاص تکرار شود

متن اصلاح شده باید معنا و مفهوم متن اصلی را بیان کند

متن بازنویسی شده، اگر کوتاه شود، باید متن اصلی را حفظ کند.

متن بازنویسی شده باید شباهت بسیار کمی به متن اصلی داشته باشد

نه تنها افعال و کلمات، بلکه کل جملات را نیز تغییر دهید

نظر شخصی بازنویسی را در مقاله بازنویسی شده منعکس نکنید

با رعایت تمام نکات ذکر شده می توان استدلال کرد که بازنویسی کلیدی است. یعنی می توانی نور امیدی را ببینی که انگیزه می دهد دوباره بنویسی. اما اگر هنوز در مورد مهارت بازنویسی خود مطمئن نیستید، می توانید به ایران تایپیست اعتماد کنید. این مجموعه در راه فروبردن انواع سفارشات و ارائه مقالات بازنویسی شده با کیفیت بالا به مشتریان است. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که می خواهید مقاله بازنویسی شده آنها با بالاترین کیفیت باشد. چرا به ایران تایپیست نپیوندید؟!
 

  • ترش واش


مدیریت دانش باید به مردم کمک کند تا مشکلات کسب و کار را درک کنند، بنابراین برخی از کارشناسان حوزه مدیریت دانش گفتگو را موثرترین ابزار مدیریت دانش می دانند.

نوناکا و تاکوچی معتقدند که یادگیری فردی شالوده و سازه اصلی یادگیری سازمانی است. به عبارت دیگر دانش فقط توسط افراد ایجاد می شود و یک سازمان به تنهایی نمی تواند دانش ایجاد کند.

ایجاد دانش سازمانی فرآیندی است که در آن یک سازمان دانش ایجاد شده توسط افراد و تبلور در سطح گروه را از طریق بحث، مشورت و به اشتراک گذاشتن تجربیات گسترش و توسعه می دهد. محققان عموماً موافقند که هر درس مقدمه ای برای یادگیری سطح بالاتر است. دانش گروهی تنها جمع دانش بشری نیست، بلکه دانش بشری باید از طریق تعامل و فناوری اطلاعات به اشتراک گذاشته شود. این سطح از یادگیری سازمانی مستلزم تبدیل یادگیری فردی و گروهی به فرآیند سیستماتیک سرمایه سازمانی است.

کافه دانش روشی غیررسمی برای بحث گروهی، تأمل، توسعه و تبادل نظر و دیدگاه در ذهن افراد یک سازمان است. در این رویکرد افراد افکار و نظرات یکدیگر را قضاوت نمی کنند که این امر منجر به درک عمیق تر در ذهن کارکنان و به اشتراک گذاری دانش در مورد سازمان می شود. برای دستیابی به نتایج قابل قبول در این ابزار، باید از روش های مناسب در ایجاد دانش کافه استفاده کرد.

کافه اطلاعات به صورت حضوری یا مجازی برگزار می شود. همچنین این گردهمایی می تواند بخشی از یک کنفرانس، نشست یا نمایشگاه بزرگ باشد. راه اندازی یک کافه اطلاعات نیازمند رویکردی است که بستگی به این دارد که کار چقدر خوب انجام شود.

یکی از پیشگامان کافه دانش دیوید گورتین بود که فرآیند زیر را برای تکنیک کافه دانش پیشنهاد کرد:

خیلی خوب است جلسه دوستانه ای که در کافه برگزار می شود فراموش نشود تا با روحیه سازماندهی و پذیرش شرکت کنندگان در جلسه ذهن مردم از کار روزمره و سخت دور نشود. رهبر جلسه جلسه را با توضیح هدف مدیریت و انتقال دانش و همچنین اهمیت ایجاد فضای گفتگو در بهبود عملکرد آغاز می کند.

او سپس ابزار کافه دانش را معرفی کرد و به شرکت کنندگان اجازه داد تا در مورد برخی از سوالات کلیدی مرتبط با مسائل یا نگرانی های فعلی شرکت بحث کنند. به عنوان مثال، اگر موضوع سازمان استارتاپی به اشتراک گذاری دانش است، ممکن است در ابتدای گفتگو سؤال زیر را بپرسید:

• موانع اشتراک دانش در یک سازمان چیست و چگونه می توان بر آنها غلبه کرد؟

پس از تکمیل مقدمه روش و پرسیدن سوالات اصلی، شرکت کنندگان به چند گروه (حداکثر 5 نفر) تقسیم می شوند و هر گروه به مدت تقریبی 45 دقیقه در مورد سوالات مطرح شده بحث و تبادل نظر می کنند. موضوعاتی که در گروه های کوچک مورد بحث قرار می گیرند به گونه ای هدایت نمی شوند که افراد بتوانند نظرات خود را آزادانه و مستقل و بدون جهت گیری ذهنی بیان کنند.

پس از این مرحله، شرکت کنندگان به حالت قبل باز می گردند و با بحث و نتایج به دست آمده در گروه خود تعامل برقرار می کنند و هر گونه ایده، نظر یا دانشی را که مرتبط با موضوع مطرح می شود به اشتراک می گذارند.

تعداد ایده آل افراد در یک قهوه دانش بین 15 تا 50 نفر است. اگر بیش از 50 نفر شرکت می کنند، معمولاً ایده خوبی است که از میکروفون برای جلوگیری از مکالمه بین دیگران در طول جلسه استفاده کنید.

یک یا دو ساعت طول می کشد تا اهداف کافه دانش تکمیل شود. تنها قانون در مورد جلسات این است که بیشتر وقت مردم صرف صحبت شود و صحبت های مجری و سایر مسئولین به حداقل برسد. تنبیه یا تشویق دانش و نظر مردم در این جلسات جایی ندارد.

کافه فلسفه دانش

7 قانون مهم برای استفاده از این ابزار:

1. موضوع بحث؛ تمام جنبه های مربوط به موضوع مورد بحث باید به وضوح ارائه شود.

2. فضای امن ذهنی را در نظر بگیرید. مکان جلسه باید با جلسات رسمی متفاوت باشد.

3. برابری همه افراد، صرف نظر از موقعیت های سازمانی، همه شرکت کنندگان از حق مساوی برای مشارکت در بحث برخوردارند.

4. بدون نتیجه ثابت. جهت گیری نباید برای شرکت کنندگان انجام شود، بلکه باید با رهبری جلسه به نتایج ملموسی دست یافت.

5. بحث به جای مذاکره. برخورد دوستانه باید حفظ شود و کسی به فرد خاطی نگاه نکند.

6. تا حد امکان گروه های کوچک ایجاد کنید. بیشتر گفتگوهای واقعی و عمیق در گروه های کوچک اتفاق می افتد.

7. جریان پیوسته; جریان اطلاعات نباید قطع شود، جلسات کافه دانش باید تا حصول نتایج مطلوب ادامه یابد.

موضوعات کافه دانش

اگر خودتان به این فکر می کنید که یک کافی شاپ راه اندازی کنید. می توانید سوالات یا موضوعات مفید زیر را به عنوان پیشنهاد در نظر بگیرید:

• چه نکاتی برای افزایش انگیزه، یادگیری و ارتباط در محیط کار دارید؟

چگونه می توانیم اطلاعات را در محل کار به اشتراک بگذاریم؟

• آیا مهارت ها و رفتارها برای فارغ التحصیلان امروزی مهمتر از دانش است؟

• برای افزایش همکاری و اشتراک تجربه در سازمان چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

• چه آینده ای را برای زندگی کاری خود پیش بینی می کنید؟

• چگونه می توانیم فرهنگ سازمان خود را برای توانمندسازی افراد برای کارآفرینی و خلاقیت تغییر دهیم؟

• چگونه می توانیم مکالمات تجاری خود را بهبود بخشیم؟

• اثرات روش های فناورانه بر آینده سازمان چیست؟

• کار با تلفن همراه. دوست یا دشمن؟

• چه تجربیاتی بیشترین تأثیر را روی شما داشته است؟

• امکانات مفید و کاربردی ابزارهای اجتماعی برای عملکرد سازمان چیست؟

چرا کافه دانش؟

در یک سازمان، به خصوص سازمانی که دارای سلسله مراتب است، اغلب افراد به دلیل فشار کاری که دارند، فرصت فکر کردن در مورد مسائل مختلف را پیدا نمی کنند. بنابراین، ارزش های بحث، گفتگو و تعامل از بین می رود.

کافه های دانش دوره ای به کارمندان این فرصت را می دهند تا در مورد چالش ها و مسائل محل کار بحث کنند. نتایج به‌دست‌آمده نشان‌دهنده اشتیاق علاقه‌مندان به شرکت در این جلسات است و به کمک دانش به‌دست‌آمده از تعامل با سایر همکاران، کارکنان توانستند گام‌های موثری برای حل چالش‌های تجاری خود بردارند.

چه زمانی از ابزار کافه دانش استفاده کنیم؟

در خصوص زمان و شرایط ممنوعیت استفاده از کافی نت های اطلاعات قانون خاصی وجود ندارد و بستگی به فرهنگ سازمان دارد. بنابراین استفاده از این ابزار در شرایط و شرایط خاص و با نظر مدیران سازمان توصیه می شود. مهمترین چیز این است که هیچ اجباری برای شرکت در کافه دانش وجود ندارد. در نتیجه باید فضای حسن نیت و همکاری برای دستیابی افراد به اهداف مورد نظر ایجاد شود.
 

  • ترش واش


از آنجایی که در دنیای امروز روش های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز مسکن افراد نیست، باید از روش های مناسب و مناسب در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد. اجرای سقف های فلزی در ساختمان ها یکی از موثرترین و کارآمدترین روش هایی است که سرعت ساخت سقف در ساختمان ها را بسیار افزایش داده است. اما ساخت خاص این سقف ها باعث کاهش وزن آنها شده و در کاهش وزن کلی ساختمان موثر است.

هیچ عملیات وقت گیر دیگری مانند ریخته گری در اجرای سقف عرشه فولادی وجود ندارد. این مشکل به شدت بر سرعت کار تاثیر می گذارد. از طرفی سقف های عرشه فولادی در سازه های بتنی و اسکلت فلزی کاربرد دارد و در هر دو نوع ساختمان اسکلت بسیار مناسب و کاربردی است. این مشکلات باعث گسترش استفاده از این نوع سقف در سازه های مختلف شده است.

سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی نوعی سازه فلزی است که از ورق های فولادی ساخته می شود. این سازه که حالت مواج دارد، وزن کم و در عین حال استحکام بالایی دارد. به طور معمول در ساخت سازه های سقف فولادی از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. دلیل آن مقاومت این صفحات در برابر اکسیداسیون، قیمت مقرون به صرفه آن نسبت به سایر صفحات با این ویژگی، مقاومت بالا و وزن سبک آن است.

در واقع برای اجرای سقف فولادی ابتدا این فولادهای سازه ای نصب شده و سپس بر روی بتن ریخته می شود. بنابراین روند اجرای این سقف ها ساده است. قابل درک است که در قسمت بالایی فولاد از نیرو برای افزایش قابل توجهی مقاومت محفظه فولادی با اتصال بتن به آرماتور استفاده می شود.

در نتیجه سقف عرشه فولادی از چندین ماده تخصصی از جمله عرشه فولادی، میلگرد و بتن ساخته می شود. به این ترتیب فرآیند ایجاد سقف در ساختمان ها با سرعت بالایی انجام می شود و نیاز به هزینه کمتری دارد. البته سبک بودن این سقف ها از دیگر ویژگی هایی است که توجه آن را به خود جلب می کند.

کفپوش های فلزی

ورق عرشه فولادی

این بخش از ورق های فولادی تشکیل شده و عموماً گالوانیزه یعنی موجدار است. این ورق ها به عنوان عرشه اصلی سقف استفاده می شوند و قسمت های باقی مانده در بالای آنها قرار می گیرند. بنابراین آنها بر روی تیرهای افقی یا جانبی قرار می گیرند و سایر اجزا بر روی آنها قرار می گیرند.

بدون برش

جزء بعدی که در سقف عرشه فولادی استفاده می شود قیچی یا تیرها است. اگرچه اندازه ناودانی ها نسبت به سایر قطعات کوچکتر است، اما به همان اندازه مهم هستند. منگنه ها شبیه میخ های کوچک هستند و برای چسباندن عرشه فولادی به تیرها استفاده می شوند.

آرماتور

یکی دیگر از مواردی که در نصب سقف فلزی استفاده می شود تکیه گاه است. پس از نصب اسکلت فولادی و اتصال آن به پانل های زیر با کمک ناودانی، نوبت به استفاده از آرماتورها می رسد. پیوست با یک برش وصل شده و به ترتیب ساخته می شود. این عملکرد شبکه پشتیبانی را در کامپیوتر نصب می کند و قدرت برج را تا حد زیادی افزایش می دهد.

بتن

در نهایت می توان بتن را آخرین عنصر در ایجاد سقف فولادی دانست. بتن روی صفحه فولادی ریخته می شود تا به ضخامت مورد نظر برسد. مش های آرماتور تشکیل شده در این بتن نیز برای افزایش مقاومت سقف قرار می گیرند. عامل مهم در این مورد کیفیت بتن است که باید طبق استانداردها به آن توجه شود.

اجرای سقف فلزی

1. ساخت عرشه فولادی

در ابتدای کار باید به طور مرتب ورق های گالوانیزه موجدار یا تخته ای از همان فولاد گذاشته شود. به این ترتیب این ورق ها بر روی تیرهای افقی یا جانبی قرار می گیرند. از آنجایی که این ورق ها وزن سبکی دارند، می توان آنها را با نیروی انسانی یا تجهیزات کوچک نصب کرد. این مرحله نیز با سرعت بالا انجام می شود.

2. عرشه را به تیرها وصل کنید

سپس این ورق های گالوانیزه که روی تیرها قرار می گیرند باید محکم به آنها متصل شوند. این کار با گوه انجام می شود. به طور معمول، ورق فلز از طریق سوراخ سوراخ می شود، با پیچ و مهره سوراخ می شود و سپس با استفاده از فرآیند قوس به تیرهای فرعی جوش داده می شود.

3. توانمندسازی

در فاز سوم باید توری تقویتی قرار داده شود. این کار با جوش دادن یک سری آرمیچر به گل میخ ها و اتصال بقیه به آنها انجام می شود. در نهایت با ایجاد شبکه آرماتوربندی مناسب و قرار دادن آن در بتن، مقاومت سقف عرشه فولادی را افزایش می دهند.

4. ریختن بتن

مرحله آخر فرآیند چسباندن است. ضخامت و وزن بتن به استانداردها بستگی دارد. بتن روی صفحه فولادی ریخته می شود و مش تقویت کننده داخل آن قرار می گیرد. در نهایت فرآیند نجاری در سطح خارجی سقف بتنی و فولادی تکمیل می شود.

محاسبه بتن سقف فولادی

ابتدا باید بتن مورد نیاز سقف عرشه فولادی را محاسبه کنید و سپس بتن ریزی کنید. زیرا اگر کمتر از مقدار لازم بتن بر روی سقف ریخته شود مقاومت آن کاهش یافته و سقف آسیب می بیند. بتن زیاد می تواند سقف را سنگین کرده و باعث ریزش آن شود.

میزان دقیق بتن مورد نیاز برای ساخت سقف فولادی به عوامل زیادی از جمله مقاومت ورق گالوانیزه، فاصله سوراخ ها، نوع عرشه فولادی و عوامل دیگر بستگی دارد که همه این موارد باید قبل از نصب فولاد در نظر گرفته شود. سقف بالاخره کار انجام شد

انواع سقف های عرشه فولادی

به طور کلی این سقف ها را می توان به دو دسته کامپوزیت و غیر مرکب تقسیم کرد. دکینگ کامپوزیت نیز در چندین دسته مختلف وجود دارد.

یک سقف مسطح

سقف های عرشه فولادی غیر مرکب کمتر رایج هستند و به گونه ای ساخته می شوند که سازه عرشه فولادی قرار گرفته و با بتن ریخته می شود. در واقع عرشه های فولادی مانند فرم های بتنی عمل می کنند و مقاومت آنها کمتر از سقف های مرکب است. در برخی موارد از میلگردهای تقویت کننده در زیر عرشه برای افزایش استحکام سقف با روش غیر کامپوزیت استفاده می شود. البته باید توجه داشت که قیمت سقف های غیر کامپوزیت کمتر از نوع مختلط است.

سقف کامپوزیت بدون استفاده از میلگرد

گاهی اوقات از میلگرد در سقف های کامپوزیت استفاده نمی شود، اما به جای آن از قطعات دیگری استفاده می شود. در این گونه موارد در قسمت های مرکزی ورق های گالوانیزه از پین یا ابزار برش استفاده می شود و یا برای این منظور ورق ها را با چوب در نظر می گیرند. این کاشی ها معمولاً بزرگ هستند و پیوند خوبی بین دال و بتن ایجاد می کنند. اما باید توجه داشت که مقاومت این سقف ها به سقف هایی که در آنها میلگرد استفاده می شود نمی رسد.

سقف کامپوزیت با استفاده از میلگرد

در بیشتر موارد سقف های فولادی به صورت کامپوزیت ساخته می شوند. بنابراین علاوه بر سطح فولادی و بتنی، عامل دیگری نیز وجود دارد. عامل دیگری که در این سقف ها استفاده می شود میلگرد یا میلگرد در اکثر موارد می باشد. استفاده از آرماتورها در سطح بالایی سقف فولادی مقاومت سقف را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در جاهایی که سقف نیاز به مقاومت بالایی دارد این روش انتخاب می شود.

کیفیت سقف فلزی

استفاده از سقف های فلزی در ساختمان های بتنی و فولادی مزایای بسیاری دارد. این مزایا از جنبه های مختلفی رخ می دهد و از این رو استفاده از این نوع سقف در سراسر جهان رواج دارد. در زیر به برخی از مزایای مهم این سقف ها اشاره شده است.

سرعت بالا در اجرای این سقف

وزن بسیار سبک سقف نسبت به سقف معمولی

حمل و جابجایی آسان مواد لازم برای این سقف ها از جمله ورق گالوانیزه

امکان اجرای چند سقف به صورت همزمان

نیازهای نیروی کار را کاهش دهید

کاهش نیاز به تجهیزات سنگین

کاهش ضخامت سقف به دلیل کاهش لازم بتن

ایجاد وفاداری بیشتر

عایق صدا و حرارت

امکان استفاده در مناطق با شرایط آب و هوایی متفاوت

  • ترش واش