سبزی ترش واش

مرکز اصلی تولید و توزیع و خرید و فروش سبزی ترش واش

سبزی ترش واش

مرکز اصلی تولید و توزیع و خرید و فروش سبزی ترش واش

سبزی ترش واش

سبزی ترش واش یکی از سبزیجات بسیار لذیذ و محلی گیلان و شمال ایران می باشد که برای درست کردن غورابه و یا ترش واش قاتق و یا خورشت ترش واش از آن استفاده می شود.


یکی از علل مهم این بیماری مصرف آب آشامیدنی ناسالم حاوی مواد معدنی و املاح فراوان است که باعث تجمع این املاح در کلیه ها و سیستم ادراری و ایجاد سنگ می شود.

خود سنگ های کلیه معمولاً بدون درد هستند و تشکیل آنها نمی تواند برای بیمار درد ایجاد کند.

اما زمانی که این سنگ تشکیل شده در داخل کلیه و مجاری ادراری حرکت می کند، می تواند باعث تخریب مجاری و در نهایت خونریزی این مجاری شود و در نهایت اگر از طریق ادرار عبور کند، درد شدیدی در ناحیه آلت تناسلی و مثانه ایجاد می شود. احساس شد.

این درد در اثر حرکت سنگ به سمت کانال های تحتانی و کشیده شدن روی دیواره مجاری ادراری ایجاد می شود که می تواند باعث خونریزی نیز شود. در این مقاله قصد داریم شما را با سنگ کلیه آشنا کنیم و علائم و نشانه های سنگ کلیه، علل ایجاد سنگ کلیه، تشخیص سنگ کلیه و درمان آن را توضیح دهیم. با ما بمان.

سنگ های کلیه به تجمع املاح معدنی در کلیه ها و مجاری ادراری گفته می شود و سنگ های کلیه در اثر تجمع این املاح تشکیل می شوند و این سنگ ها معمولاً در نقاط مختلف مجاری ادراری می توانند تشکیل شوند.

سنگ‌های کلیه می‌توانند در حالب‌های فوقانی و نزدیک کلیه‌ها تشکیل شوند یا می‌توانند پایین بیایند و در حالب‌ها تشکیل شوند. سنگ کلیه معمولاً می تواند باعث عفونت شود و این عفونت بسته به محل تشکیل سنگ کلیه می تواند نام های مختلفی داشته باشد. عفونت هایی که در قسمت های فوقانی دستگاه ادراری از جمله کلیه ها و لوله های کلیوی رخ می دهد، پیلونفریت نامیده می شود.

در زبان شناسی یا اصطلاحات پزشکی، وقتی پسوند «هنوز» به کلمه اضافه می شود، به این معنی است که بخشی از بدن آلوده یا ملتهب است.

به عنوان مثال، گاستریت به معنای عفونت معده، سینوزیت به معنای عفونت سینوسی و مننژیت به معنای عفونت غشای مننژ است. بنابراین، پیلونفریت عفونت لوله ها و مجاری فوقانی و مجاری سیستم ادراری یا کلیه است.

عفونت ناشی از سنگ کلیه در دستگاه ادراری تحتانی و مثانه نیز سیستیت نامیده می شود. اگر عفونت ادراری در آلت تناسلی و مجرای ادرار رخ دهد، به آن اورتریت می گویند که معمولا در مردان ایجاد می شود.

علل ایجاد سنگ کلیه

بزرگترین علت سنگ کلیه تولید کمتر از یک لیتر ادرار در روز است. به همین دلیل، سنگ کلیه در نوزادان نارس با مشکلات کلیوی شایع است. با این حال، تشکیل سنگ کلیه در افراد بین 20 تا 50 سال بیشتر دیده می شود و گزارش می شود. جنسیت نیز ممکن است نقش داشته باشد؛ طبق گفته موسسه ملی دیابت و گوارش و کلیه (NIDDK)، احتمال ابتلای مردان به این بیماری بیشتر از زنان است. علاوه بر این، سابقه خانوادگی ممکن است بروز سنگ را افزایش دهد. سایر عوامل تأثیرگذار عبارتند از:

کم آبی بدن

چربی

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، نمک یا گلوکز

پرکاری پاراتیروئید

جراحی بای پس معده

بیماری های التهابی روده که باعث افزایش جذب کلسیم می شود.

مصرف داروهای ضد تشنج

علائم کلیه انسان

سنگ های کلیه از نمک و مواد معدنی تشکیل شده اند که اغلب حاوی کلسیم یا اسید اوریک هستند. علامت اصلی این بیماری درد شدید است که معمولاً با نوسانات همراه است. در مقاله زیر برخی از علائم رایج را برای شما جمع آوری کرده ایم. برای درمان سنگ کلیه به دکتر آقامحمدپور مراجعه نمایید.

درد کمر، شکم و پهلو.

درد سنگ کلیه یکی از بدترین دردهایی است که می توانید تصور کنید. برخی از کسانی که این بیماری را تجربه کرده اند، درد را با زایمان یا سوراخ شدن تشبیه کرده اند. درد سنگ کلیه زمانی شروع می شود که سنگ به داخل حالب باریک حرکت می کند و با انسداد کلیه، آن را تحت فشار قرار می دهد. زمانی که مجرای ادرار سعی می کند این سنگ را با شکستن خارج کند، درد نیز شروع می شود. هر موج درد چند دقیقه طول می کشد و سپس فروکش می کند و ممکن است برگردد.

در صورت ابتلا به این بیماری در ناحیه پشت و زیر دنده ها احساس درد می کنید و با حرکت به سمت پایین، درد به شکم و کشاله ران نیز منتقل می شود. شدت علائم به اندازه سنگ بستگی ندارد و گاهی اوقات یک سنگ کوچک با انسداد بسیار دردناک است.

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

هنگامی که سنگ به حالب و مثانه می رسد، ادرار با درد و سوزش همراه خواهد بود. اگر نمی دانید سنگ کلیه دارید، ممکن است درد و التهاب را با عفونت ادراری اشتباه بگیرید. بنابراین توصیه می کنم حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

تکرر ادرار

با سنگ کلیه، همیشه و دائماً احساس نیاز به توالت رفتن و ادرار کردن دارید. البته در این موارد ادرار شما بسیار نادر و مکرر خواهد بود.

خون در ادرار

یکی از علائم رایج در افراد مبتلا به سنگ های مجاری ادراری وجود خون در ادرار است. خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد و گاهی اوقات این شرایط فقط با آزمایش قابل تشخیص است.

ادرار بدبو

اگر ادرار بوی بدی داشته باشد، نشانه بیماری در کلیه ها یا سایر قسمت های دستگاه است. برای تعیین اینکه آیا این بیماری ناشی از سنگ یا عوامل دیگر است، باید با یک متخصص مشورت کنید.

تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ در افراد مبتلا به این بیماری شایع است. سنگ کلیه اعصاب دستگاه گوارش را تحریک می کند و باعث مشکلات معده می شود.

آگوه

تب و لرز نیز یکی از علائم عفونت در کلیه ها یا سایر قسمت های مجاری ادراری است. هر گونه تب و لرز همراه با درد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و نباید نادیده گرفته شود. سنگ کلیه یک بیماری شایع است.

علائم سنگ کلیه

اغلب روش های مختلفی برای تشخیص سنگ کلیه وجود دارد یکی از این روش ها سونوگرافی است وجود یا عدم وجود سنگ معمولاً با سونوگرافی کلیه، مثانه و مجرای ادرار تشخیص داده می شود و در صورت وجود سنگ کلیه، پزشک درمان را ادامه می دهد.

علاوه بر این، آزمایش ادرار می تواند احتمال سنگ کلیه را تشخیص دهد. وجود گچ ها و کریستال هایی مانند اگزالات کلسیم و کریستال های اسید اوریک می تواند نشانه ای از سنگ کلیه باشد.

انواع سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و بسته به شرایط بیمار، این نوع سنگ‌ها در مجاری ادراری ایجاد می‌شوند. به طور کلی چهار نوع سنگ کلیه وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

سنگ کلسیمی

یکی از مهمترین و اساسی ترین اجزای تشکیل دهنده سنگ کلیه کلسیم است. به دلیل کلسیم زیاد در آب آشامیدنی، سنگ های کلسیمی معمولاً در کلیه ها، کلیه ها و مجاری ادراری تشکیل می شوند و هر چه کلسیم بیشتر باشد، سنگ های کلسیمی سریعتر تشکیل شده و اندازه آن ها افزایش می یابد.

شانه را گذاشت

نوع دیگری از سنگ‌های کلیه، سنگ‌های استرویت هستند که معمولاً در افرادی که از عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری رنج می‌برند، تشکیل می‌شوند.

سنگ نقرس

افرادی که در طول روز آب کافی نمی نوشند می توانند به این نوع سنگ کلیه در کلیه ها و مجاری ادراری مبتلا شوند. فرد می تواند در طول روز کارهای سنگین انجام دهد و آب زیادی از دست بدهد و آب زیادی ننوشد که شرایطی را برای تشکیل سنگ های اسید اوریکی ایجاد می کند. همچنین افرادی که سطح اسید اوریک خونشان زیاد است، مستعد تشکیل سنگ های اسید اوریک هستند. مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش اسید اوریک خون و ایجاد نقرس می شود. بنابراین نقرس می تواند از علائم این نوع تشکیل سنگ باشد.

سنگ سیستین

نوع دیگری از سنگ‌های کلیه که به سنگ‌های سیستین معروف هستند، اغلب در افرادی با سابقه ارثی دفع سیستین از طریق ادرار ایجاد می‌شوند. بنابراین این نوع سنگ ها به ندرت در انسان یافت می شود.

اندازه سنگ کلیه

همانطور که در بخش های قبلی ذکر شد، سنگ کلیه می تواند در اندازه های مختلف باشد. اندازه سنگ کلیه بستگی به میزان نمکی دارد که وارد بدن شده و در مجاری کلیه تجمع می یابد. هر چه مقدار این نمک ها بیشتر باشد، اندازه این سنگ ها بزرگتر می شود. معمولاً برای تعیین اندازه این سنگ ها از سونوگرافی استفاده می شود و پزشک کلیه و مجاری ادراری که اندازه این سنگ ها را تعیین می کند تصمیم می گیرد که سنگ ها را درمان یا خارج کند.

پیشگیری از سنگ کلیه

نوشیدن آب زیاد یکی از بهترین راه ها برای محافظت از خود است. در واقع آب یک نوشیدنی سالم برای سنگ کلیه است. هرچه آب بیشتری بنوشید، ادرار بیشتری تولید می کنید و این دفع بزرگترین کمکی است که کلیه های شما می توانند دریافت کنند. برای تحریک روده ها می توانید به جای آب، آب زنجبیل، آب لیمو و آب میوه را جایگزین کنید. مصرف رژیم غذایی غنی از اگزالات، کاهش نمک و پروتئین حیوانی نیز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

داروهایی وجود دارند که از تشکیل سنگ های کلسیمی و اسید اوریکی جلوگیری می کنند. اگر سابقه سنگ دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا این نوع دارو یا بهترین روش های پیشگیری را به شما توصیه کند. وضعیت دیر شده

غذاهای غنی از کلسیم

متداول ترین نوع سنگ اگزالات کلسیم است که باعث شده عموم مردم به این باور برسند که باید از مصرف کلسیم اجتناب شود، اما رژیم اگزالاتی برای سنگ کلیه اینطور نیست و مصرف کم کلسیم خطر تشکیل سنگ و پوکی استخوان را افزایش می دهد. . کلسیم باید از طریق غذا وارد بدن شود. البته ممکن است شرایط و نوع تشکیل سنگ برای هر فردی متفاوت باشد، بنابراین بهترین راه برای مصرف یا عدم مصرف کلسیم، مشورت با متخصص است. شیر، پنیر و ماست کم چرب سرشار از کلسیم هستند.

مصرف کم سدیم

رژیم غذایی پر نمک مانع از جذب کلسیم و افزایش کلسیم در ادرار می شود که منجر به تشکیل سنگ می شود. یکی از راه های درمان خانگی سنگ کلیه، مصرف کمتر نمک است. با کاهش نمک در رژیم غذایی، سطح کلسیم در ادرار را کاهش می دهید و شانس دریافت آن را کاهش می دهید. غذاهای سرشار از سدیم عبارتند از:

غذاهای فرآوری شده مانند چیپس

سبزیجات کنسرو شده

ادویه

بولونیا

غذاهای حاوی بی کربنات سدیم (بی کربنات سدیم).

مصرف غذاهای سرشار از اگزالات را کاهش دهید

جزء اصلی برخی از سنگ ها اگزالات است که کاهش مصرف این نوع مواد غذایی می تواند خطر تشکیل آنها را کاهش دهد. غذاهایی مانند اسفناج، شکلات، سیب زمینی، قهوه، ریواس، بادام زمینی، سبوس گندم سرشار از اگزالات هستند.

پروتئین حیوانی کمتری مصرف کنید

غذاهای غنی از پروتئین حیوانی اسیدی هستند و می توانند اسیدیته ادرار را افزایش دهند که در این صورت خطر سنگ های اسید اوریکی افزایش می یابد. در نتیجه رژیم اسید اوریک همراه با سنگ کلیه می تواند مصرف گوشت گاو، ماهی و مرغ را کاهش دهد.

مکمل های ویتامین C

مکمل های ویتامین C خطر ابتلا به سنگ را به خصوص در مردان افزایش می دهند، اما ویتامین C موجود در غذا اینطور نیست.

سنگ کلیه انواع و اندازه های مختلفی دارد

آیا داروهایی برای سنگ کلیه وجود دارد؟

سنگ های کلیه برای انسان خطرناک هستند مگر اینکه از کلیه، کلیه و مجاری ادراری خارج شوند و برداشتن آنها از دیواره این مجاری باعث درد شدید در کلیه و مجاری ادراری می شود. بنابراین بسته به اندازه این سنگ ها که با سونوگرافی کلیه، مثانه و مجاری ادرار مشخص می شود، پزشک معالج ممکن است درمان های مختلفی را برای بیمار در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، بیماران باید در طول روز مایعات زیادی بنوشند تا این سنگ ها را شسته و از اتصال آنها به دیواره دستگاه ادراری جلوگیری کند. متخصصان کلیه و مثانه اغلب داروهایی را تجویز می کنند که این نواحی را به روی بیماران باز می کند. از این راه ها می توان به راحتی سنگ ها را دفع کرد.

در مواردی که سنگ ها بزرگتر از حد طبیعی باشند، پزشک انجام بلاست این سنگ ها را توصیه می کند. هنگامی که سنگ کلیه می ترکد، امواج صوتی قوی به این سنگ ها برخورد می کند و باعث خرد شدن و شکستن آن ها می شود. با شکستن سنگ ها راحت تر برداشته می شوند و برای بیمار درد کمتری دارند. همچنین یکی دیگر از راه های درمان این بیماری در مواقعی که روش های درمانی فوق موثر واقع نمی شوند، از روش جراحی و حذف سنگ کلیه به این روش که یک روش تهاجمی است، در لحظه آخر استفاده می شود.

راه های درمان سنگ کلیه

به طور کلی درمان این بیماری با توجه به نوع سنگ متفاوت است. می توانید آن را جمع آوری کرده و به آزمایشگاه بفرستید تا نوع سنگ خود را شناسایی کند. مهم ترین و بهترین درمان نوشیدن حداقل شش یا هشت لیوان آب در روز است، اما درمان های دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

داروهای سنگ کلیه

داروهای مسکن برای تسکین درد ناشی از این بیماری و آنتی بیوتیک برای رفع عفونت مورد نیاز است. سایر داروها عبارتند از:

آلوپورینول (زیلوپریم) برای سنگ های اسید اوریک

محلول فسفر برای جلوگیری از تشکیل سنگ های کلسیمی

ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن برای درد

بی کربنات سدیم یا سیترات سدیم برای جلوگیری از اسیدی شدن ادرار
 

  • ترش واش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی