سبزی ترش واش

مرکز اصلی تولید و توزیع و خرید و فروش سبزی ترش واش

سبزی ترش واش

مرکز اصلی تولید و توزیع و خرید و فروش سبزی ترش واش

سبزی ترش واش

سبزی ترش واش یکی از سبزیجات بسیار لذیذ و محلی گیلان و شمال ایران می باشد که برای درست کردن غورابه و یا ترش واش قاتق و یا خورشت ترش واش از آن استفاده می شود.

مصالح ساختمانی و کاربرد آنها

پنجشنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱ ق.ظ


خاک

خاک ترکیبی از مواد ریز و مواد معدنی است که در اثر هوازدگی و تجزیه سنگ ها ایجاد می شود. انواع خاک ها به دو گروه چسبنده و غیر چسبنده با دانه های ریز یا درشت تقسیم می شوند.

بزرگترین سطح زمین خاک است که نوع آن به آب و هوا، نوع سنگ اولیه، فعالیت موجودات زنده و منطقه جغرافیایی بستگی دارد.

خاک رس یکی از خاک های چسبنده است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این خاک حاصل فرسایش سنگهای دگرگونی و آذرین است و به دلیل ذرات بسیار ریزش کلوئید نیز نامیده می شود. نکته مهم در استفاده از این متریال، انتخاب نمونه با کیفیت است.

خاک بهترین ماده ای است که می توان از آن برای کنترل دمای ساختمان استفاده کرد. استفاده از خاک رس به حفظ پایداری حرارتی در ساختمان کمک می کند.

از آنجایی که خانه سازی در تابستان و زمستان هوای گرم یا سرد را دوست دارد، استفاده از خاک رس در ساختمان سازی می تواند در تثبیت گرما و سرما و کنترل دما بسیار موثر باشد.



کاربری زمین

از خاک رس در تولید آجر، کاشی، سرامیک، گچ و مصالحی مانند ملات رسی، سیمان، گچ آهکی، کاه و سفال استفاده می شود. دلیل اصلی استفاده از این متریال قیمت مناسب، سهولت استفاده و کندی آن است.



سنگ

سنگ یکی از مصالحی است که از قدیم الایام در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شده است. سنگ ها به مواد جامد و سختی اطلاق می شود که از ترکیب یک یا چند کانی به وجود می آیند و به سه دسته کلی سنگ های آذرین، سنگ های رسوبی و سنگ های دگرگونی تقسیم می شوند.

جزء اصلی همه سنگ ها سیلیکون است اما با توجه به شرایط تشکیل آنها دارای کانی ها و مواد مختلفی هستند. مزیت استفاده از این ماده در دسترس بودن آن است.



انواع سنگ های ساختمانی

سنگ ها انواع مختلفی دارند که بر اساس استحکام و کارایی انتخاب می شوند و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ های موجود در طبیعت عبارتند از گرانیت، مرمر، سنگ آهک، کوارتزیت، مرمر، ماسه سنگ، گابرو و دیوریت.

در صنعت ساختمان از سنگ ها به دو صورت طبیعی یا تصفیه نشده و غیر طبیعی یا تصفیه شده استفاده می شود. سنگ های طبیعی شامل سنگ های رودخانه ای، شن، سنگ های لایه ای و سنگ های کوهستانی است.

اما سنگ به سنگ هایی اطلاق می شود که با توجه به کاربردشان به اشکال مختلف در می آیند. سنگ گرانیت سنگ چند وجهی گرانیت و سنگ دابل ایکس از جمله این انواع سنگ هستند.



کاربرد سنگ

همانطور که می دانید معادن سنگ در کشور ما به وفور یافت می شود به همین دلیل در اکثر پروژه های ساختمانی از این نوع مصالح ساختمانی به دلیل قیمت مناسب، دوام بالا و سهولت دسترسی استفاده می شود.

تنوع زیاد سنگ امکان استفاده از این متریال را در مکان های مختلف فراهم کرد. از کاربردهای این مواد بادوام و بادوام می توان به ساخت تونل، پل، کف، پی، نما، ظروف سنگی چینی، تزئینات داخلی و راه پله اشاره کرد.



چوب

چوب محصول طبیعت است. از این ماده در تولید مواد مصرفی استفاده می شود.

در ساخت اکثر ساختمان ها و در انواع شرایط آب و هوایی این ماده کاربردهای ویژه ای دارد. چوب انواع مختلفی دارد، بنابراین کیفیت انواع چوب با یکدیگر متفاوت است.

حتی ممکن است یک گیاه و درخت یکسان ویژگی های متفاوتی داشته باشد. بنابراین از انواع چوب برای مصارف مختلف استفاده می شود. خوب است بدانید یکی از عواملی که بر کیفیت چوب تاثیر می گذارد شرایط رشد آن است.



نوعی درخت

به طور کلی چوب را می توان به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد. چوب معمولی نوعی چوب جنگلی است که در رنگ ها و طرح های متنوع یافت می شود.

چوب مصنوعی حاصل فرآوری چوب طبیعی است و به دلیل مقاومت در برابر آب، گرما، گرد و غبار و تنوع بسیار مفیدتر از چوب طبیعی است.

قیمت چوب مصنوعی در مقایسه با چوب طبیعی مقرون به صرفه تر است. چوب مصنوعی نوعی متریال است که در انواع مختلف از جمله تخته سه لا، تخته سه لا، نئوپان و HDF ساخته و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.



استفاده از چوب

چوب برای مصارف مختلف ساختمانی از جمله ساخت در و پنجره، اعضای باربر ساختمان، نمای ساختمان، کفپوش، دیوارپوش، پله و تیرهای چوبی استفاده می شود.


آجر

آجر پرمصرف ترین ماده در صنعت است که در گذشته از خاک رس به دست می آمد. آجرهای سفالی که در زمان های قدیم استفاده می شد با روش های دستی و مکانیکی تولید و به مصرف کنندگان عرضه می شد.

آجر را می توان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی دانست که از خاک رس و سایر مصالح با استفاده از حرارت زیاد در کوره های آجرپزی تولید می شود.

با توجه به مواد اولیه و کاربرد آن، آجرها در کوره های مختلف گرم می شدند: کوره هافمن، کوره تونلی، کوره کوره. 



انواع آجر

اگر می خواهید در مورد انواع آجر بیاموزید، می توانید به پیوندهای مربوطه نگاه کنید، اما به طور خلاصه این نوع مصالح ساختمانی رایج را درج کنید:

آجرهای معمولی: آجرهای مورد استفاده در ساختمان شامل آجرهای فشرده، آجرهای سفید و آجر قزاق می باشد.

آجر: آجرهای سفالی در مقایسه با آجرهای معمولی وزن سبکی دارند و به دو دسته سقف و دیوار تقسیم می شوند. اصولاً برای سهولت در چسبیدن به ملات، با سوراخ تولید می شود.

آجر جوش: آجر جوش یکی از آجرهایی است که در برابر ضربه، له شدن، سایش، مواد شیمیایی، یخ زدگی و پر شدن بسیار مقاوم است. آجرهای جوش داده شده مورد استفاده در ساخت و ساز در نهایت تا 6 درصد آب را جذب می کنند.

آجر نسوز: آجر نسوز مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد، بنابراین در محیط های با دمای بالا استفاده می شود. قسمت اصلی این آجر، خشت ریخته‌گری است. سنگ چخماق نه قلیایی دارد و نه آهک و در رنگ های متنوع تولید می شود.

سنگفرش: سنگفرش های مخصوص مقاومت لازم در برابر سایش و جذب آب را دارند و برای مکان ها و کف سازی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.



بتن

بتن از اختلاط آب و سیمان به دست می آید. سیمان مورد استفاده در بتن از نوع پرتلند است. در طول تولید این محصول از ویبره های مخصوص برای جلوگیری از ایجاد حباب هایی که باعث کاهش پایداری بتن می شود استفاده می شود.



انواع بتن

بتن سنگین: بتن هایی که از سنگدانه های سنگین ساخته می شوند را بتن سنگین می گویند. وزن این بتن بین 3000 تا 4000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

بتن سبک: بتن سبک به بتنی گفته می شود که دارای سنگدانه های سبک باشد. اگر وزن بتن کمتر از 1920 کیلوگرم بر متر مربع باشد، بتن سبک محسوب می شود. از بتن هوادهی برای ساخت بلوک های بتنی استفاده می شود.

بتن متخلخل: بتن متخلخل به بتنی اطلاق می شود که دارای سوراخ ها و سوراخ های زیادی برای عبور آب یا هوا باشد.

بتن سبک: در ساخت این بتن از مواد افزودنی هواکش استفاده می شود. انواع بتن هواکش در مناطق مستعد ذوب و یخ زدگی بتن استفاده می شود.

بتن با مقاومت بالا: مقاومت این بتن بیش از 40 مگاپاسکال است، در صورت کاهش نسبت آب و سیمان، بتن با مقاومت بالا تولید می شود، خواص مکانیکی این بتن بسیار بالا بوده و مواد شیمیایی نمی توانند به آن آسیب وارد کنند.

بتن پلیمری: در این نوع بتن از مواد پلیمری برای چسباندن بتن به یکدیگر استفاده می شود، بنابراین سیمان در حین تولید حذف می شود. مواد پلیمری حجم شکاف بین واحدها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بتن خود تراکم: بتن خود تراکم به بتنی اطلاق می شود که نیاز به ارتعاش نداشته و فقط با وزن خود متراکم می شود. بتن خود متراکم برای بتن عظیم استفاده می شود.

 


استفاده از بتن

در بین مصالح ساختمانی، بتن ماده بسیار مقاومی است که برای تقویت سازه استفاده می شود. بتن ها با توجه به نوع خود در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، اما عموماً در ساخت پل، سد، کف، تونل و کف استفاده می شود.

ابزار

صفحه نمایش به دلیل استحکام و انعطاف پذیری یکی از پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز می باشد. عموماً از این مواد به صورت خالص استفاده نمی شود، بلکه از آلیاژهای آنها استفاده می شود.

فولاد، مس، چدن، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ همگی آلیاژهای آهنی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. آهن باعث افزایش دوام و استحکام سازه می شود اما تنها ضعف آن عدم مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. بنابراین برای این کار از پوشش های مختلفی استفاده می شود.



استفاده از آهن

محصولات فلزی در ساخت مصالح ساختمانی، تیرهای فلزی، ورق‌ها، درها، گوشه‌ها و نوسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


شیشه

شیشه ماده ای شفاف با قابلیت عبور نور است که کاربرد خاصی در ساخت دارد. در تولید این محصول از ماسه و سیلیکات استفاده شده است. این ماده بسیار شکننده است، بنابراین در تولید آن از تثبیت کننده هایی استفاده می شود تا مقاومت آن در برابر عوامل مختلف افزایش یابد.

انواع شیشه ها شیشه رنگی، شیشه دو جداره، شیشه نشکن، شیشه مقاوم در برابر آتش، شیشه سکوریت، شیشه منحنی، شیشه رفلکس و شیشه مات هوشمند بوده و با توجه به مقاومت مورد نیاز و برای مصارف مختلف انتخاب می شوند.

عینک هوشمند مات یکی از عینک هایی است که در خانه های هوشمند امروزی به چشم می خورد. این شیشه میزان نور ورودی به ساختمان را تنظیم می کند.

به عنوان مثال، در طول روز به طور خودکار کم نور می شود و در شب به حالت اولیه خود باز می گردد. عینک های هوشمند می توانند هزینه های گرمایش و گرمایش را تا حد زیادی کاهش دهند.



یک نوع شیشه

انواع مختلفی از لیوان ها برای مصارف مختلف تولید می شوند. شیشه های زیر بیشتر در ساختمان ها استفاده می شوند:

عینک های رنگی: همانطور که از نام آن پیداست، این شیشه ها در رنگ های مختلف هستند و نور زیادی را جذب می کنند و اندکی وارد می کنند.

بازتابنده: بازتابنده به عنوان یک آینه عمل می کند. این عینک دید در روز را در داخل خانه مسدود می کند. اما در شب این توانایی را از دست می دهد.شیشه انعکاسی طیف نور را منعکس کرده و از ورود آن به ساختمان جلوگیری می کند.

شیشه دو لایه: این شیشه با قرار دادن دو لایه شیشه تولید می شود و فضای بین آنها با گاز آرگون پر می شود. این شیشه ها نقش عایق صوتی و حرارتی ساختمان را دارند و در کاهش اتلاف انرژی بسیار موثر هستند.

شیشه لمینت یا نشکن: شیشه ای است که بر خلاف شیشه معمولی وقتی در اثر ضربه می شکند، خرده های آن پرواز نمی کند. زیرا بین لایه های این شیشه یک لایه نایلون قرار دارد که خرده های شیشه را در کنار هم نگه می دارد.

شیشه لمینت مقاوم ترین شیشه است که از چندین لایه شیشه تشکیل شده است که تحت تاثیر فشار و حرارت توسط لایه های نایلونی به هم متصل می شوند.

شیشه سکوریت: شیشه سکوریت نوعی شیشه است که با گرم شدن و سرد شدن سریع ساخته می شود. این شیشه را می توان در مناطقی که گرما و ایمنی مهم است استفاده کرد.

در صنعت ساخت و ساز از شیشه سکوریت برای درب های بدون قاب یا مکان هایی که ایمنی انسان در آنها اهمیت دارد استفاده می شود.

شیشه منحنی: شیشه منحنی به دلیل خواص منحصر به فردش مورد توجه معماران قرار گرفته است. به عنوان مثال استفاده از شیشه برای ایجاد دیوار راه پله زیبایی منحصر به فردی را در فضا نشان خواهد داد.
 

کاربرد شیشه

از شیشه برای ساخت در و پنجره، نما، آینه، نورگیر، کاشی شیشه ای، بلوک شیشه ای و عناصر تزئینی استفاده می شود. این روزها در ساخت در و پنجره از شیشه دوجداره و در ساخت نما از شیشه رفلکس استفاده می شود.

نمای لولایی یکی از نماهای تمام شیشه ای است که جلوه بی نظیری به فضای شهری می بخشد.

 


گچ

گچ پودر سفید نرمی است که از گچ به دست می آید. این ماده مستقیماً از گچ به دست می آید و هیچ گونه افزودنی در تولید آن استفاده نمی شود. برای اطلاع از قیمت این محصول به قسمت قیمت گچ مراجعه فرمایید.

 


انواع گچ

گچ های مورد استفاده در ساخت و ساز به شرح زیر است:

گچ سفید: قیمت گچ سفید بسیار مناسب است. این گچ سطح را می پوشاند و دیوارها را سفید می کند و رنگ آن کاملا سفید است.

گچ میکرونیزه: این گچ از عمل آوری گچ معمولی تولید می شود. میکرونیزه برای کشتن، سفید کردن و پوشاندن استفاده می شود.

گچ عاج: گچ عاج دانه ای بسیار ریز دارد و زمان زیادی برای گیرش نیاز دارد. از این ماده برای گچ کاری ساختمان و ساخت گچ تخته های آماده استفاده می شود.

گچ گچ: چسبندگی این نوع گچ بیشتر از گچ های دیگر است. این گچ بر روی انواع سطوح مانند بلوک بتنی، سطوح فوم و سطوح مرطوب قابل استفاده است.

پچ سیوا: این پچ در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و از انتقال حرارت و صدا جلوگیری می کند. گچ سیوا از ترکیب گچ میکرونیزه با سایر مواد افزودنی به دست می آید. این نوع گچ به عنوان یک لایه زیرین عالی است.

 


برنامه

گچ یکی از مواد شکننده است و از آن گچ تهیه می شود. برای شستن سقف و دیوارهای ساختمان سفید. برای ساخت بشقاب های آماده و اشیاء تزئینی استفاده می شود.


اسما

سیمان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است و از مواد آهکی مانند آلومینا و سیلیکون تشکیل شده است. این ماده به صورت پودر بسیار ریز تولید شده و به صورت فله یا بسته بندی شده در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. از ترکیب سیمان و آب ماده سختی به نام سیمان ایجاد می شود که نقش مهمی در استحکام بخشی سازه های مختلف دارد.


انواع سیمان

سیمان پرتلند: سیمان پرتلند یکی از بهترین انواع سیمان است که به طور خاص در ساختمان سازی استفاده می شود. این سیمان در گریدهای 1 تا 5 موجود می باشد که بسته به مقاومت و کارایی مورد نیاز در مناطق مختلف قابل استفاده می باشد.

سیمان رنگی: سیمان رنگی با افزودن رنگ به سیمان سفید ایجاد می شود. این سیمان سطحی صاف و یکنواخت ایجاد می کند بنابراین بهترین گزینه برای پوشش نمای خانه است. سیمان رنگی مقاومت مکانیکی بالایی دارد و ترک نمی خورد.

سیمان نسوز: سیمان نسوز مقاومت خود را در برابر دماهای بالا و شوک های حرارتی، مواد خورنده، سولفات ها، سایش، ضربه و آب های اسیدی حفظ می کند. این سیمان سریعتر از سیمان پرتلند سخت می شود.


کاربرد سیمان

سیمان مهمترین مصالح ساختمانی است و برای مصارف متعددی مانند پیش ساخته، ساخت تونل و پل، راهسازی و تولید بتن مورد استفاده قرار می گیرد.


ده

خاک رس چسبی است که از به هم پیوستن چند ماده به دست می آید و برای چسباندن چیزهای مختلف استفاده می شود. سنگدانه ها و چسباننده ها دو جزء اصلی ملات هستند و سنگدانه بیشترین قسمت مخلوط را تشکیل می دهد.

در تولید ملات، از مواد افزودنی برای بهبود خواص ملات، از جمله چسب‌ها، روان‌کننده‌ها، مواد پوزولانی، رنگدانه‌ها و مواد نگهدارنده آب استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، مواد متخلخل به برج اضافه می شود تا از حمله سولفات جلوگیری شود. در پروژه های ساختمانی از انواع ملات استفاده می شود که برای آشنایی با هر یک از آنها می توانید به مقاله انواع ملات ساختمانی در سایت مراجعه نمایید. اما به طور کلی ملات ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:


یک نوع ملات

ملات آبی: ملات هایی که برای استفاده در محیط های آبی ساخته می شوند و با قرار گرفتن در کنار آب سفت می شوند ملات آبی نامیده می شوند. از ملات های آبی می توان از ملات ماسه و آهک، ملات ماسه و سیمان و ملات ماسه و آهک صحبت کرد.

ملات هوا: ملات هایی مانند ملات کاه گل، ملات گچ و خاک که در مجاورت هوا خشک می شوند ملات هوا نامیده می شوند.

ملات های مخصوص: اگر به ملات های معمولی مواد افزودنی اضافه شود، آن ملات ویژگی استفاده در مکان های مختلف را خواهد داشت. به عنوان مثال ملات سیمان یا آهک پوزولانی از جمله ملات هایی هستند که در برابر مواد شیمیایی و حمله سولفاتی مقاومت بالایی دارند زیرا مواد پوزولانی به آنها اضافه می شود بنابراین برای محیط هایی که احتمال حمله سولفات وجود دارد مناسب هستند. همچنین می توان از آن در مناطقی که در معرض آب هستند مانند استخرها و آبنماها با افزودن مواد ضد آب به ملات استفاده کرد.
 

مطالعه از رفرنس: https://ajorroajor.com/

  • ترش واش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی